Funkade inte

Nu har jag ätit dubbel dos saroten i nästan en månad. Jag hade en vecka där jag bara hade migrän en av fem dagar istället för tvärtom och jublade inombords. 

Men se det skulle jag inte gjort för sedan har jag haft migrän varje dag. Allt blir så himla tungt när man har migrän. Många gånger tänker jag: men skärp dig nu Nilla det är bara lite huvudvärk! Men om jag istället tänker på de jag har runt mig som kanske får migränanfall några gånger om året och som då ligger helt utslagna så kanske jag borde tänka lite mer: fan Nilla du fixade att plantera om två blommor idag fast du har migrän. Bra jobbat!

Nu är det ju en sak att tänka vad man borde göra och en helt annan vad man faktiskt gör 😊
Det är så himla lätt att trycka ner sig själv för att man inte når upp till den standard man vill eller känner att man borde.

Och självklart kan man inte jämföra sig med hur andra mår. Maken blir helt utslagen och kräks när han får migrän men mår oftast rätt okej efter han tagit tablett och sovit en stund.

Men ändå måste jag nog säga till alla er (och mig själv) med kronisk smärta: fasiken vad grymma ni är som fixar allt ni gör ändå. Strunta i alla som säger att det bara är att bita ihop, oftast är det just de som säger så som bara  måste dela med sig när de är typ döende i förkylning på sociala medier, eller hur?




Kommentarer:

1 åsa:

Min migrän är ju typ som Åkes, jag kräks och efter ett par timmars vila så är jag väl inte fit for fight men jag funkar… med tanke på hur jag funkar utan migrän så 🤪

Du gör det bra som gör något vid migrän, jag förstår att Du känner Du måste… men Du är en riktig fighter 👍 kram

Svar: Verkar vara rätt vanligt att det är som för er 🥰 Alltså jag känner väl inte att jag är en fighter mer att jag faktiskt vill göra något annat än att vila typ. Kram
Nilla

2 Anja Olergård:

Jag måste tipsa om två saker vid kronisk migrän (DVS mer.än 25 mkgröndagsr ler månad): 1) botox, 2) aimovig spruta man tar hemma. Botox har jag fått i mer än tio år. Funkar på 75% av migränet och en del av spänningshuvudvärk en. Aimovig har jag tagit i kanske två år. Det är antikroppar som sätter sig på de receptorer som orsakar migränen så att när det som är migeänet vill komma och sätta sig på receptorerna så är de redan upptagna och man får inget migrän.får ibland migrän i glappet mellan två sprutor, annars tar det bort 100% avvmkgränet. Har fortfarande mycket huvudvärk kvar men dessa två har helt förändrat mitt liv. Jag kan inget om mkgränneurologer i Göteborg men försöka kolla upp och be om remiss. Man ska ha provat botox och två andra mediciner för att få Aimovig (som kostar typ 4000:- i månaden så därför är de hårda med vem som får) så även omnsaroyen inte funkade var det jättebra att du fick prova. Ett steg närmare en behandling som hjälper. Du får gärna skriva till mig på Messenger om du undrar nåt. Ber också om ursäkt för stavningen, det är en pytteliten rita men där är man bara vissa delar. ❤️

Svar: Tack snälla för dina tips 🥰 Jag ska nu testa en blodtrycksmedicin i en månad. Hjälper inte det heller får jag remiss till någon migränläkare. Där trodde min läkare på vårdcentralen att jag kommer att få testa en epilepsimedicin men vi får väl se vad som händer.
Jag vet det är hopplöst att skriva kommentarer nu ❤
Nilla

3 Anonym:

Mer än 15 migrändagar per månad ska det vara.

Svar:
Nilla

4 åsa:

Hur funkar det, mår Du bättre? kram

Svar: Tyvärr är det fortfarande mest migrän här 🤪 Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen