Jag är också trött

och vet precis hur du känner. 

När någon säger så till mig har jag bara lust att skrika att den personen inte har fattat ett skit.

Kan hända att framförallt sjukvården håller fast vid namnet kroniskt trötthetssyndrom men ME är så mycket mer än att vara lite trött.

Lite trött var jag när sonen hade kolik och inte sov på nätterna eller när dottern inte sov en enda hel natt på sina första 2,5 år i livet.

Nu får jag feber, migrän, halsont, muskel- och ledvärk, mjölksyra, skakningar, dåligt minne, sömnproblem, yrsel osv om jag gör minsta lilla sak för mycket.

Någon gång ibland kan jag välja att ta "baksmällan" för att jag så gärna vill känna mig levande och göra sådant som andra tar för givet. 

Men om jag gör det för ofta riskerar jag att bli permanent försämrad. Den resan gjorde jag ivrigt påhejad av läkare och sjukgymnaster innan jag visste bättre. De tror tyvärr fortfarande att träning löser allt och blir man inte bättre har man inte rätta viljan.

Nu är jag äldre, mer erfaren och klokare. Borde vara i alla fall. Jag glömmer fortfarande av mig, viljan är det inget fel på, så maken får säga till mig att nu räcker det.

Jag är tacksam för att jag har en familj som förstår och stöttar och jag är tacksam att jag har hundarna som får mig att känna behövd och glömma mina krämpor för en stund.

Visst kan jag se nästan frisk ut när jag piffar till mig men det betyder inte att jag luras, bara att jag är fåfäng nog att inte visa upp mig när jag ser för jäklig ut.

Det verkar också sticka i ögonen när jag orkar hitta på något som hundträningen men ingen ser att jag inte ens orkar fixa något att äta dagen efter. Färdig lättäten nödproviant, typ drickyoghurt, är nödvändigt att ha i kylen om jag ska få i mig något alls.

Så nej, jag är inte bara trött!

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Att vara trött för att man sover dåligt eller överansträngt sig är ju något helt annat än att vara MEtrött, även jag har fått kommentarer om att dem är oxå trött men dem kan inte sova dagtid eftersom dem måste jobba... på nått vis känns det som dem ser mig som en lyxlirare ;-)

Jag tycker faktiskt att folk borde glädja sig åt att nån som varit sjuk länge mår bättre och börjar kunna ha ett liv.

Hundar är bästa medicin <3

kram

Svar: Jo men lyxlirare är man ju verkligen :-p
Hundar är onekligen väldigt bra medicin :-) Kram
Nilla

2 PisanLitenUggla:

Jag blir galen när folk säger så! "Jag är också trött".... Jag blir ilsk bara av att tänka på det. De fattar ingenting. Jag brukar nuförtiden säga att jag är förlamande trött och matt. Men det finns de som inte fattar ändå. Har fått höra: Vad gör du då? Och då säger jag: då ligger jag. Hjälper det? var det nån som sade då.... Nej! Det hjälper inte men jag har inget val, jag kan inte stå upp! Morr.... Jag blir verkligen galen! Tänk att det där med empati skall vara så svårt. Men, precis som du skriver, huvudsaken är ju att de som står oss närmast förstår, och de gör mina nära kära. Förstår att det känns gott att ni nu har hundarna, de verkar så goa, de små liven :-) Kramis! ♥

Svar: Det verkar vara många som upplever att folk tror att vi är trötta som huvudsymptom. Det är säkert det gamla namnet som bidrar till det. Själv väljer jag nog oftare att säga utmattad. Skönt att du också har förstående runt dig. Kram ❤
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen