Nu blev jag lite bitter.

Idag läser jag i vår lokaltidning att vårt sjukhus ska starta ett nytt centrum för Huntingtons sjukdom. De vill bidra till forskningen för att förbättra vården och tanken är att ge den som drabbats av sjukdomen bättre vård och också att sprida kunskapen om den.

Jag blir lite nyfiken på hur många som förmodas ha sjukdomen och läser på wikipedia att ca 1000 personer tros ha sjukdomen i hela Sverige.

Nu missunnar jag inte de som har Huntingtons att få bättre vård men när tusan ska alla med ME få samma chans?

Som det är nu står folk i hela landet i kö till mottagningarna i Stockholm och man får vänta länge eftersom det inte finns några andra landstingsanslutna ME-mottagningar.

Här i Göteborg hade vi Gottfriesmottagningen som förvisso ingen vårdcentral tog på allvar. Nu har de inget landstingsavtal längre och drivs därför privat och många, kanske till och med de flesta sjuka, har faktiskt inte råd att betala för ett läkarbesök där.

Jag vill också ha ett centrum på vårt sjukhus för "min" sjukdom där de vill bidra till att förbättra vården och sprida kunskap.


Kommentarer:

1 Pisan/Liten Uggla:

Visst blir man bitter!! Igår på Aktuellt tror jag det var så var det ett repotage om ME, blev riktigt förvånad faktiskt.
Önskar dig en fin torsdag vännen! Kram! ♥

Svar: Jag såg reportaget. Var riktigt bra. Känns bra att det berättas mer om hur svårt det är att få vård och hjälp när man har ME. Tack detsamma finaste ❤ Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Mer information behövs, både så att folk i allmänhet förstår att ME faktiskt är en riktigt sjukdom, men oxå mer kunskap till läkare och vårdpersonal, det är ju typ 95% av de läkare/vårdpersonal jag har mött under mina snart 20 år som aldrig hört talas om ME.

kram

Svar: Precis, man ska inte behöva förklara och försvara sig varje gång man går till läkaren. Tänk att bara kunna gå till doktorn och säga att jag har ME och de bara: ja men då förstår jag 😮 Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen