Stackars gamla

Idag var jag till vårdcentralen för att lämna blodprov. Först kom jag då till parkeringen och ser att där det står betalautomat på en skylt finns inte längre någon automat. Jag tittar runt och efter en stund hittar jag en liten skylt mitt bland alla p-rutor som talar om att man kan betala med sin mobil. Vilken tur att det är samma företag jag brukar sms-parkera med. 


Själv orkar jag inte hålla på och ladda ner och framförallt försöka förstå sjuttioelva appar så därför tycker jag det är så smidigt när man bara skickar SMS men hur gör våra äldre som inte är uppvuxna med en Smartphone klistrad vid handen?

När parkeringen är startad går jag in på vårdcentralen. Där står en maskin där man kan checka in. Först ska man hålla upp sin legitimation framför maskinen. Jag lyckas redan på tredje försöket. Wow, vågen till mig.

Sedan får jag några val, jag hittar ett val som passar mig och trycker på knappen. Maskinen svarar att jag är incheckad och får kvitto när betalningen är gjord. Vill du betala med swish?

Öh, javisst det kan jag väl. Öppnar swishappen och där ligger en betalning till vårdcentralen på 50 kronor och väntar på godkännande. Jag knappar in min kod och godkänner och vips så kommer ett kvitto ur maskinen.

Nu är hjärnan lite lätt överhettad och jag är tacksam att ingen stod bakom mig och stampade medan jag checkade in och betalade. Jag vet faktiskt inte om jag är helt förtjust i att en maskin kan känna av om jag har swishappen installerad och skicka en betalning till mitt mobilnummer som jag inte ens uppgav.

Och hur i all sin dar Agda 80 år klara detta. Visst man kunde tacka nej till att betala med swish och välja andra alternativ men jag som ändå är hyfsat van vid att uträtta ärenden via mobilen tyckte att det var stressande och småkrångligt med maskinen som hälsade en välkommen.

Att sedan personalen som tog provet på mig var jättetrevlig hjälper ju inte om man inte tar sig förbi maskinen om man nu har lyckats betala för sin parkering.

Jag vet ju att pensionärer i vår kommun klagat på att man tar bort alla p-automater på kommunens parkeringar och jag förstår pensionärerna. De kanske inte ens äger en mobiltelefon.

Teknik i all ära men någon måtta får det väl ändå vara. 


Kommentarer:

1 Hanna:

Jag håller helt och hållet med dig om detta, Nilla. Tänk på pensionärerna. Det är skrämmande att all mänsklig arbetskraft byts ut mot maskiner och teknik tycker jag också. Tänk alla som redan är arbetslösa.
Jag är en riktig pensionär gällande detta också. Det är L som sköter sån sms-parkering. Jag har inte laddat ner nån sån app och vet inte hur den fungerar. Hon tycker det fungerar smidigt, men jag har inte ens energi tillräckligt att försöka sätta mig in i hur det funkar. Nej, jag tycker det är dumt. Utveckling i all ära, men det måste finnas gränser. Alternativ och valmöjligheter.
Kram

Svar: Precis. Man borde ju rimligtvis kunna ha både sms-parkering och automater. Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Jag har ju inte någon app i telefonen för att betala parkering, här parkerar vi ju gratis överallt och enda gången jag typ betalar för parkering är ju Sjukhuset i Lycksele å där funkar mynt :)
Sedan har jag icke swish... hur skulle jag egentligen klara mig i storstan ;-)

kram

Svar: Ha ha, du skulle få det tufft ;-) kram
Nilla

3 Therese Åström:

Jag håller med. Tycker vi är alltför beroende av teknik. Vad händer när tekniken inte fungerar? När mobilen är urladdad osv. Vi blir väldigt sårbara. Sedan finns det såklart teknik som är toppen men gillar inte att de mänsliga mötena försvinner. Möter hellre en människa än en maskin.

Svar: Jag håller med. Vi gör oss själva väldigt sårbara, stänger ute och stressar folk med allt för mycket teknik.
Nilla

4 ina:

Jag håller också med. Det är jätteskönt att vissa saker går smidigare och snabbare men när det känns som om hela samhället snart är digitalt känns inte riktigt tryggt.

Svar: Nej, det blir inte helt bra. Kram
Nilla

5 Lisbeth:

Stämmer in i kören, och håller med fullständigt. Inte nog med att man ska ha EN app, man måste ladda ner flera, och hålla reda på vilken man ska betala just den här parkeringen med.. Det är banne mig inte lätt.
Swish är väl ok, men jag gillar inte heller att det är så mycket digitaliserat. Vi blir alldeles för sårbara!
Tror det kommer att straffa sig i längden..
Kramen

Svar: Swish tycker jag är jättebra men man kanske inte behöver ha den som betalmedel överallt ;-) kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen