Hur sjuk måste man vara?

Nästan dagligen läser jag på facebook om personer som får avslag på sina ansökningar om sjukpeng och sjukersättning av helt horribla anledningar.


Om du kan ringa till FK och fråga efter din ersättning är du tydligen arbetsför.

Om du kan skjutsa ditt barn någon kilometer till skolan är du också arbetsför.

Om du kan uträtta ärenden som att hämta ut dina egna mediciner är du arbetsför.

Om du kan fixa din egen mat är du arbetsför. Jag kan fortsätta räkna upp anledningar i all oändlighet.

Men kan det verkligen vara meningen att man måste vara helt beroende av andra för att räknas som tillräckligt sjuk för att få sjukpeng?

Visst x kanske kan ringa till FK men vem vet hur länge x sedan ligger däckad på grund av ansträngningen.

Ibland har man faktiskt inget val, man måste göra saker man egentligen inte orkar.

Jag och säkert många andra sjuka trodde att det skulle bli bättre när stupstocken i sjukförsäkringen togs bort men istället har man infört någon slags nolltolerans mot att ens få försöka klara sig själv.

Jag lider med alla er som slagits och slåss för att få någon ersättning där ni hela tiden måste bevisa att ni är så sjuka som ni är.

Något är väldigt fel när läkarnas intyg inte längre räknas som trovärdiga, när det inte spelar någon roll att arbetsförmågeutredningar visar att arbetsförmågan är noll när handläggare utan att ens ha träffat vederbörande ger avslag på avslag.

Kommentarer:

1 Hanna:

Håller helt med! Något är VÄLDIGT fel. Och det är sjukt att det ska behöva vara så här. Lider också så med alla som får avslag gång på gång. Jag är tacksam (vilket också är sjukt med tanke på den låga ersättning jag får och att jag är 22 och sjukpensionär) att jag blivit godkänd. Galet att det är så här :(
Kram

Svar: Ja och det gör ju definitivt inte någon friskare. Kram
Nilla

2 Anonym:

Ja och svårare hat det blivit. Har en 50% sjukersättning och ska ansöka om 100%. Hur har det gått för dig under åren svårt att få intyga och sen sjukersättning. Min första 50% gick bra, men känns mycket svårare nu, hårdare. Tar gärna emot lite tips och råd💗💗💗 Johanna

Svar: Oj, känns som det var hundra år sedan jag höll på och jaga sjukskrivning men jag hade inga jätteproblem. Blev utförsäkrad när dagarna var slut, gjorde en utredning på tio veckor och blev fortsatt sjukskriven efter månaderna hos arbetsförmedlingen.
FK skrev att de tänkte avslå min ansökan om sjukersättning pga saker de påstod inte fanns med på mitt läkarutlåtande och att det inte fanns bevis på att sjukdomen var kronisk.
Jag svarade med att markera allt som de "missat" i läkarutlåtandet och bifogade studier och tro det eller ej men de beviljade min sjukersättning. Jag hade ju sjukersättning på 75% först och det var lättare att få igenom 100% när man redan var med i rullarna men det är ju några år sedan. 💖💖
Nilla

3 åsa i åsele:

Sorgligt, hemskt och ett människoförakt.
Att sparka på den som redan ligger.

Till hon som frågade om tips,
jag hade god hjälp av min arbetsgivare, facket och läkare, min sjukpension beviljades utan svårighet.

kram

Svar: Bra tips :-) kram
Nilla

4 Anonym:

Tack för tipsen💗💗💗 Johanna

Svar: 💖💖💖
Nilla

5 LitenUggla/Pisan:

Det är sorgligt hur det blivit. Man känner inte igen Sverige längre. Numera sparkar man på de som redan ligger ner. Horribelt.
Jag hade tur och fick min sjukersättningsansökan godkänd på första försöket. Mycket p g a att prof Gottfries hade skrivit i ett remissvar till min läkare på vc att jag aldrig kommer kunna jobba mer. Nu har jag haft sjukersättning sen 2009. De som tror man fejkar för att slippa jobba borde få gå ett par månader med sjukersättning och se hur man får slita för att få ekonomin att gå ihop. Vissa månader går det inte ihop alls, det gör ju inte att ens mående blir bättre precis....
Hoppas du har en fin torsdag! Kram! ♥

Svar: Ja det är horribelt. Förstår att det är svårt att få ekonomin att gå ihop. Jag har just varit och fått massage så min torsdag är finfin ;-) kram
Nilla

6 Anonym:

Vill bara del ge ett tips jag fått, om någon annan behöver. Kammarrätten har flera domar ME sjuka mot FK ,där man slagit fast att ME ger svåra funktionsnedsättningar och vunnit mot FK. Skickar med några av domarna i min ansökan kram Johanna

Svar: Bra tips 💖 kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen