Återkoppling sjukgymnast.

Nu har jag pratat med sjukgymnasten igen. Eller egentligen pratade jag med henne igår men sedan orkade jag inte blogga om det. Det är förfärligt utmattande att prata i telefon och försöka beskriva hur kroppen reagerar när man knappt förstår själv.


Sjukgymnasten blev smått förfärad av att höra hur lätt jag fick mjölksyra och hur länge den satt i. Jag fick nästan dåligt samvete ju.

Sedan frågade hon om jag försökt göra övningarna utvilad eller i alla fall mindre utmattad. Jag förklarade att jag testat att göra dem vid alla möjliga och omöjliga tillfällen och att jag till och med testat att göra tåhävningar liggande.

Hon konstaterade att det nog inte finns så mycket mer hon kan bidra med då men att jag gärna får komma tillbaka om jag vill.

Men jag känner nog att jag hellre lägger de 600 kronorna på en healingmassage istället och konstaterar att inte ens de så kallade proffsen rår på dessa konstiga ME-kroppar.

Hon ville föresten att jag skulle dela upp mina hundpromenader i femminuters intervaller där jag stannar och stretchar vaderna en stund för att sedan gå vidare i totalt max 30 minuter.

Vi får väl se. Stretcha kan jag göra men det tar mig och Bella en timme att gå runt den korta ridslingan och det finns ingen genväg från den.

Och skulle jag gå 30 minuter i min snigeltakt hinner jag nog inte ens ett varv runt husen här. Det finns ju en anledning till att vår promenad brukar ta en timme :-p

Att sedan korva på sig alla kläder för att gå ut två gånger istället för en tar nästan mer energi än promenaden men det är nog svårt att förstå för någon som inte ser ut som en stoppad korv varje gång den stoppar ut näsan utanför dörren och som inte får mjölksyra av en tåhävning. Det spelar nog ingen roll hur många ME-patienter man träffat så länge man inte sett (eller känt) det med egna ögon.

Kommentarer:

1 Hanna:

Försöka duger. Det är ju inte ditt fel att din kropp vägrar träningen. Är du ute i en hel timma? Det låter underbart, även om du inte går hela tiden så måste det vara härligt med så mycket frisk luft och lite frihet. Framförallt nu om vårvädret kommer fram!
Glöm inte att vila mellan varven nu! Kram

Svar: Ja, eller nästan i alla fall. Sedan finns det såklart dagar vi knappt kommer runt tomten men ja det är underbart. Jag känner att jag mår väldigt bra mentalt av mina skogspromenader. Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Absolut. Jag håller verkligen med Dig.

Både gällande pengar å vad som antagligen hjälper lite mer (är skönare just för stunden) en massage brukar ju kännas bra - även om man så klart blir trött.

Jag går ju bara en gång och yes jag går omkring 30, 40 minuter, sedan är jag slut som människa ett par timmar/resten av dagen.

Liksom orka knöka på sig alla kläder flera gånger om dan... never in my life ;-)

kram

Svar: Jag är också slut i flera timmar efter promenaden men ändå så skönt att faktiskt komma ut. Kram
Nilla

3 Anonym:

Kan man ut och gå en timme om dagen har man fan inte ME. Du är ett djävla hån mot de som har ME på riktigt.

Svar: Säger vem? Säger till någon med MS som inte behöver rullstol att de inte har MS eller någon som blivit botad från cancer att de aldrig haft cancer också? ME finns i många olika svårighetsgrader och inte nog med att det varierar från individ till individ så varierar det över tid. För bara ett par år sedan var jag mer eller mindre säng/soffbunden och jag var riktigt rädd att jag bara skulle fortsätta att bli sämre men som en skänk från ovan så har det för mig vänt. Så med små myrsteg känner jag att jag faktiskt kan få vara med och smaka på livets goda igen.
Nilla

4 åsa i åsele:

Har "anonym" vaknat till liv nu igen ;-)

Tänk om "anonym" kunde glädjas åt den förbättring Du har gjort i Ditt mående.

Jag kom nu in efter en promenad med Frost,
klev fel å stöp som en klubbad säl,
lika graciöst som en valross ;-)
Trodde min sista stund var kommen... tänkte hur faan ska jag ta mig upp?
Men jag hade ju Frost <3 jag använde honom som hjälp, han står ju still å väntar till jag kravlat mig upp.
Tur för mig.

Jag hoppas Du har en hyfsad tisdag, kram

Svar: Men oj, hoppas du inte skadade dig. Du har det tillräckligt med det du har. Tur du har Frost. Jag har en hyfsad dag men känns i kroppen att det blåser halv orkan. Det kommer nog tyvärr alltid finnas de som inte kan glädjas åt andra. Kram
Nilla

5 Mannen:

Anonym är ett "troll" = ingen som vågar stå för en åsikt utan måste trakasera andra.
Bra svarat, Det finns ingen som är den andra lik med ME. Vissa har mer symptom än andra, tyvärr.
Jag som vet hur det är att gå med dig skulle väl kunna erkänna att den promenaden som du tar på en timme skulle jag kunna ta på halva tiden. Om jag nu kan räknas som frisk,(sedan kan vi alltid ha en diskussion om vad är frisk)!

Svar: Antagligen kunde du ta promenaden på ännu kortare tid om inte vår lilla pälsboll skulle sniffa på varenda grästuva ;-)
En del mår tydligen bäst av att hitta saker att gnälla på :-p Puss
Nilla

6 N:

Härligt att du numer får må så bra att du kommer ut de flesta dagar :)

Tänker om du kanke kan hitta nån fin plats på stigen som du kan sätta dig på och vila, kanske ta med kaffe/te eller så. Om du vill försåss ;) Då blir det ju uppdelat i två även om du inte går ut två ggr.

Svar: Det har du ju rätt i :-) Det finns många fina stockar och stenar att slå ner rumpan på längs med stigen ju.
Nilla

7 Lillemor :

Att bara ta på sig är ju en pina under detta halvåret . Jag får jobba tvärtom och göra det jag ska ute mesans jag är påklädd. Så jättefel verkligen. Är så svårt att hitta rätt medelväg verkligen. ❤

Anonym är kokt i bajs

Svar: Så är det. Har man väl klätt på sig så får man liksom passa på att göra det som ska göras ute. Det ska bli så himla skönt när man slipper alla dessa kläder 😛
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen