Fysiskt sjuk av ljud.

Jag har ju väldigt svårt för mycket ljud, det behöver inte nödvändigtvis vara höga ljud. Det kan räcka med att maken har på radion samtidigt som han slamrar i köket.


De flesta tror ju att när man är ljudkänslig så får man ont i öronen eller huvudet och jag önskar att det var det enda som hände.

Det är svårt att förklara hur det känns men först är det bara jobbigt på ett sätt som får det att krypa i skinnet, sedan kommer yrseln och illamåendet och om ljuden fortsätter så kommer panikkänslorna. Jag står inte ut en sekund till, det känns som kroppen sprängs inifrån.

Tänk om det ändå bara varit lite ont i öronen 😕

Kommentarer:

1 Anonym:

Känner igen det känns som hela nervsystemet kollapsar hemskt! kram Johanna

Svar: Ja det är vidrigt. Kram
Nilla

2 ME alltidvila:

Kram <3

Svar: Kram <3
Nilla

3 Fina Stina:

Åh, vad jag känner igen mig. Ska låna din förklaring för att få omgivningen att förstå lite bättre. När man nått sista stadiet räcker det liksom inte med att sänka ljudet eller gå därifrån.

Tänk om det bara varit lite ont i öronen ja... ❤

Svar: Låna du den, är bara bra om fler kan förstå. Kram
Nilla

4 Lillemor:

Det där är verkligen nåt som folk inte fattar alls. Zero, zip, nada, null. Men så tufft ❤❤

Svar: Tyvärr är det nog svårt att förstå men det gör det inte mindre tufft för oss 💖
Nilla

5 Jonna :

Ja, det är hemskt. Jag börjar också svettas floder och får den där riktiga influensakänslan, i tillägg till det du beskriver. Och paniken... Det går inte att tänka, man kommer verkligen in i fight or flight mode. Och folk blir arga. Även om jag försöker att innan dess förklara att jag inte klarar ljuden, och sen om de fortsätter försöker jag om möjligt ta mig därifrån med en snabb förklaring att jag måste gå. Att jag inte klarar det, jag får panik. Men det är nog omöjligt att förstå. Jag borde kunna skärpa mig. Det är ju bara lite ljud...
Kram

Svar: Ja fy, och jag glömde nog skriva om hjärtklappningen som kommer som ett brev på posten också. Man kan absolut inte göra något för att underlätta mer än att fly 💖 kram
Nilla

6 Hanna:

Det är verkligen vidrigt att vara så ljus- och ljudkänslig. Min överkänslighet mot ljud, ljus, rörelser mm har verkligen eskalerat och är idag helt ohanterbart. Minsta lilla intryck och hjärnan får som elektriska stötar. Kroppen är konstant superstressad och vill fly och det är ren tortyr. Samtidigt som jag vill gå och gräva ner mig och skydda mig från alla hemska ljus och ljud som gör så ont måste man utsättas för det också. Annars blir det ännu värre. Det är riktigt, riktigt tufft. Kram

Svar: Jag är inte i närheten av så ljud- och ljuskänslig som dig så jag förstår att du har det oerhört tufft. Jag upplever att man alltid utsätts för ljud, ibland önskar jag att vi bodde i en liten stuga långt ut på landet utan grannar :-o kram
Nilla

7 åsa i åsele:

Absolut. Håller med Dig. Sedan vissa ljud, typ höga/oväntade gör riktigt, riktigt ont i hjärtat.

kram

Svar: Precis så är det. Kram
Nilla

8 Kime :

Ikke lett for de som ikke kjenner det på kroppen selv og forstå. Du ordlegger deg bra =)

Svar: Nej det är inte lätt. Tack 😍
Nilla

9 Lisa i byn:

Känner igen det. Jag kan bara ha radion på då jag är hemma själv. Det går inte alls att ha den på då någon är inne hos mig. Jag är också väldigt ljudkänslig. //Lisa

Svar: Ibland kan jag också lyssna på radion en kort stund när jag lagar mat men så fort maken kliver in genom dörren måste den stängas av annars blir det error i hjärnan. Kram
Nilla

10 Eva:

Oj vad jag känner igen mig i inlägget och i alla kommentarerna. Jag har nyligen förstått att det är ME jag har haft hela tiden sedan jag blev kroniskt sjuk 2009. Jag har officiellt diagnos utmattningssyndrom men det förstår jag nu att det inte är vad jag har. Just detta med ljudkänslighet fick jag ganska tidigt. Och även andra intryck blev jobbiga. När det var som värst ville jag bara gräva ner mig i snön, göra en egen snögrotta, där inga ljud och inga intryck kunder nå mig. Det var ren terror när grannen ovanför tog fram dammsugaren. De flesta friska skulle nog inte ens tänka på att grannen dammsög men för mig smärtade det i hela kroppen och jag fick verkligen starka panikkänslor. Min make sedan ett år har svårt att förstå det här ljudproblemet, så vi har tjafsat om det många gånger. Men nu äntligen börjar han tänka på det mer än tidigare och har skaffat egna hörlurar som han kan använda när han själv vill lyssna på musik. Oväntade och höga ljud kan sänka energinivån väldigt snabbt! Jag har jättesvårt att lyssna på musik högt i lägenheten medan jag gör andra saker, men om jag har det i hörlurar (in ear så jag kan stänga ute alla andra ljuden omkring mig) så går det bättre. Tack för en bra blogg! Ska läsa mer i den.

Svar: Vad tråkigt att du troligtvis har ME 💖 Det är nog väldigt svårt att förstå hur sjuk ljud kan göra en. Här går jag omkring med hörsel kåpor när maken dammsugare och öronproppar om grannar för oljud. Man får försöka hitta sina knep att klara vardagen 😊
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen