Jag vill så mycket

Men orkar så lite.

Nästan varje dag vaknar jag och har stora planer för vad som ska göras under dagen.

Jag ska måla i mina målarböcker, sticka, klippa trasor, virka med de klippta trasorna, måla naglarna, tvätta golv, sortera om i lite lådor, köra en tvätt, vattna blommor, plantera om blommor, åka och köpa några nya blommor och så vidare.

Det här är ändå bara ett axplock av vad jag vill göra. Inte allt på samma dag så klart men om jag orkade göra en till två saker varje dag så hade jag snart betat av listan.

Men oftast räcker det att stiga upp klä på mig, äta frukost och borsta Bella så är dagens energi slut. Och då behöver jag på något sätt skramla ihop ännu mer ork så att jag kan gå en promenad med Bella (där egentligen påklädning av halva garderoben får energin att ta slut) och så behöver man ju äta något mer än frukost.

Så är det ju trevligt att få duscha någon gång vilket är helt förödande för energin. Och så kanske jag vill umgås med maken, barnen och andra runt omkring.

Så lägger vi till lite födelsedagar och andra högtidsdagar och man inser ganska snabbt att allt det där man ville göra för att må mentalt bra får stryka på foten igen.

Idag tänkte jag att några nya krukväxter skulle pigga upp men bara tanken på att trixa med garagedörrar, hoppa i och ur bilen och greja gör att det känns övermäktigt.

Det är bara att inse att kroppen har gått in i sin vinterdvala som om man var en myra.

Det värsta är nog inte att inse att den här dvalan kommer att vara fran till maj nästa år. Nej, det värsta är att se besvikelsen i andras ögon. Du var ju så pigg i somras, det var ju så lovande. Japp, så är det. Det blir liksom en annan kropp när hösten kommer. En kropp som inte vill samarbeta och som gör ont till tusen.

Men har jag kommit ut på andra sidan alla andra år ska jag göra det igen. Fast inte förrän till våren.

Kommentarer:

1 Lillemor :

Kunde skrivit varenda ord själv . Kram! ❤️

Svar: Kram 💖
Nilla

2 åsa i åsele:

Jag har kommit i den fas just nu att jag vill göra ingenting, detta underlättar då jag typ inte orkar...

Det värsta är att jag skjuter upp allt, precis allt, till det blir omöjligt å då blir det ju än besvärligare.

J är i Umeå, han åkte i morse vid halv 6 å Elin är på skolan fram till 13.40 då ska hon gå ner till morfar & mormor.
Jag sitter fortfarande i pyjamas... tvättbergen väntar, å jaa de får vänta.

kram

Svar: Det blir lätt att man skjuter upp saker när man inte orkar och så mår man dåligt för att saker läggs på hög. Det blir en ond spiral 💖 kram
Nilla

3 Therese Åström:

Sakerna man behöver göra har en tendens att öka i snabbare takt än vad man orkar beta av dem. Det gör att det blit lite tid till det som berikar själen. 💜

Svar: Precis, så orättvist 💖
Nilla

4 Liten Uggla:

Min kropp har också gått i vinterdvala. Jag längtar redan till våren. Hur skall jag orka hela vintern? Jag fattar inte det. Och så blir jag deppig av mörkret...
Och man vill så mycket, men inget blir gjort.
Kramis! ♥

Svar: Usch ja, det känns långt till sol och värme igen men rätt vad det är så är våren här igen. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen