Har du funderat på om du är deprimerad?

Jag vet inte hur många gånger jag fått den frågan och självklart har jag funderat på det men då borde jag inte känna mig glad och harmonisk så fort jag har en bättre dag.

Däremot har jag efter att ha varit sjuk i tio år lärt mig att jag blir nedstämd när jag övertrasserat mitt energikonto.

Jag blir det som jag kallar bryta-ihop-trött då det känns som om tårarna ska spruta bara någon säger bu till mig.

Det brukar uppträda på eftermiddagen/kvällen om jag varit lite för aktiv och går över efter en natts vila (oftast i alla fall). Vilken depression gör det?

Och vem skulle inte få dagar när livet känns rätt tungt om man är fast i en kropp som ständigt värker och håller en mer ellervmindre fången hemma?

Att ha dagar när det känns tungt är inte att vara deprimerad. Att påstå det tycker jag är att negligera de som verkligen drabbats av depression.

Och så har vi den återkommande frågan om jag testat antidepressiva tabletter. Ja, det har jag men jag blir bara sjukare av dem.

Jag säger inte att antideppresiva mediciner är dåliga men de hjälper knappast på en neurologisk sjukdom.

Kommentarer:

1 Lillemor:

Ja jösses. När ska folk fatta att detta är vidriga sjukdomar att leva med. Ibland tappar man det fullständigt och ibland "går det bra", ibland orkar man inte riktigt och ibland kan man leva med det. Men sen när betyder det att man är deprimerad?! Att det aldrig är bra i kroppen är
Inte samma sak! Det finns ju inget "bra". Det finns lite bättre och massa sämre. Konstigt att man skriker rakt ut ibland, att man får panik av att aldrig vila från skiten, att man inte orkar mer... men om jag imorgon sen är nöjd och glad åt att så lite som solen skiner.. ja, dom får börja tänka lite.
Bara för att man låtsas göra lite vanliga saker, Visar en fin bild på en hund, njuter av sol-- så betyder inte DET att det inte är pissvidrigt . Jag blir så less på folk.
Och SKULLE man bli deprimerad så är väl risken mkt större att det beror på just dom sån säger så och att man aldrig får varken hjälp eller blir trodd.
Kram! ❤️

Svar: Det är konstigt vad förståelsen är låg när man inte har "kända" sjukdomar.
Eller som du skriver, bara för att man låtsas ha ett normalt liv någon gång så är man ju liksom långt ifrån frisk. Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

En läkare jag var till sa att jag icke var deprimerad,
jag var "bara" dyster... att själ och kropp hör ihop å att det är svårt att vara positiv å glad då kroppen värker, när man mår skit å känner sig värdelös.
Men enligt läkaren var detta helt normalt å det var inte en depression...

Tyvärr finns inte den läkaren längre.

kram

Svar: Jag tycker det är fullständigt normalt att man blir lite dyster när kroppen bråkar men verkar som många har svårt att skilja på att vara dyster och deprimerad.

Jag har träffat flera psykologer och psykiatriker genom alla mina utredningar och inte en enda av dem har ansett att jag varit deprimerad. Kram
Nilla

3 Liten Uggla:

Önskar dig en fin helg vännen! Kramisar! ♥

Svar: Tack detsamma. Kramis 💖
Nilla

4 N:

Jadå. Tom varit deprimerad, OCH blivit friskförklarad, ändå är jag mycket mycket sämre i MEn nu än under depressionen.

Svar: Fy så jobbigt 💖
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen