Det finns faktiskt delar inom vården som fungerar

Igår var det tionde dagen på penicillin och jag kan ju inte direkt påstå att hostan lugnat sig så jag bad grabbarna släppa av mig vid primärvårdsakuten när de skulle iväg och handla.
 
När jag såg allt folk i väntrummet funderade jag på om jag nog inte var frisk trots allt men med över två veckort kostant hostande och minimalt med sömn så förstår även jag att det nog behövs lite starkare grejer.
 
Det var nummer 13 på displayen när jag kom och jag fick nummer 35. Det kan nog bli några timmars väntan men vad gör man när allt annat är stängt?
 
Men det tog faktiskt bara 2,5 timme till det blev min tur att anmäla mig i kassan och det trots att ortopedakuten som delar väntrum med primärvårdsakuten verkade skicka alla patienter vare sig de kom hoppande på ett ben, inrullandes i rullstol eller med blodet rinnande från trasiga fingrar till just primärvårdsakuten.
 
Det verkade däremot som om de alla kom tillbaka till ortopedakuten med en remiss i handen ett par timmar senare. Märkligt system det där.
 
När det blev min tur att anmäla mig och jag berättade om min lunginflammation så satte de direkt på en sådan där liten mojäng på fingret som mäter syreupptagningsförmågan och sedan var det bara att sitta ner och vänta igen.
 
Efter en inte allt för lång stund fick jag komma in och träffa en läkare som konstaterade att lunginflammationen var kvar och att jag behövde starkare penicillin och hostmedicinen.  Sedan frågar hon om jag är astmatiker. Japp, svarar jag och då säger hon att den förra läkaren gjort fel. Man får tydligen inte ge Kåvepenin till astmatiker som har lunginflammation.  Det hade något med cortisonbehandling och bakterieflora att göra. Jahopp, då hoppas vi väl att det blir bättre med den nya medicinen.
 
Jag måste säga att få träffa läkare inom tre timmar en lördag mellan jul och nyår när första halkan just kommit och alla verkar genomförkylda är rätt lyxigt. Klagar jag på allt som inte fungerar inom vården så måste jag faktiskt lyfta det som fungerar också. 

Kommentarer:

1 Anonym:

Vad skönt att du fick hjälp och rätt sorts pencillin. God fortsättning:-)

Svar: Tack detsamma :)
Nilla

2 Lena Vanke Lagström:

Visst är det härligt när det fungerar! Hoppas nya läkemedlet tar kål på basseluskerna i ett huj. Synd att den förra läkaren inte var tillräckligt noggrann det hade ju förkortat dina besvär avsevärt. Kram Lena

Svar: Ja det är underbart när det fungerar. Ja, nu hoppas jag att baciluskerna flyr sin kos. Kram.
Nilla

3 Lillemor:

Vilken vecka du haft !! :((( jösses! Läst ikapp här
Inne. Fy faan !
Hoppas du fick nåt fetspectrum så du kan bli av med den skiten ! Den andra "skiten" är svårare att bli av med men hoppas den utrotas också .
Massa kramar!! ❤️❤️

Svar: Tack, tack. Kramar ♡♥
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen