Trött i hjärnan

Att vara trött i hjärnan är så otroligt jobbigt, jag tycker det är mycket svårare än att hantera den trötta, värkande, skakande och klumpiga kroppen. När kroppen strejkar kan man lägga sig ner och vila och hoppas att det snart släpper, ibland kan det behövas någon värktablett men oftast försöker jag klara mig utan.

Men hur gör man för att vila en hjärna som inte orkar fungera? Skruvar av huvudet och lägger i sängen? Hjärnan behövs ju hela tiden för att resten av kroppen ska fungera och man matas med intryck hela tiden hur man än försöker att stänga ute så mycket som möjligt.

Jag tror att alla förstår att en kropp som varit igång mer än den orkar behöver vila och det syns oftast utanpå att kroppen inte mår helt bra men hur ska man kunna förstå att hjärnan behöver vila? Ingen ser hur jobbigt det är när jag inte kan urskilja ljud, när det känns som om alla ljud anfaller från alla håll. En TV som står på i ett annat rum, en radio långt borta i köket, någon som stänger en dörr, flera som pratar samtidigt, någon som tuggar högljutt, en hund som skäller långt borta, en bil som kör förbi. Allt det som en normalt fungerande hjärna sorterar bort utan att man behöver tänka på det verkar min hjärna suga åt sig som en torr svamp.

Jag kan låta bli att läsa böcker, jag kan låta bli att sitta/ligga vid datorn, men jag kan inte stänga av hjärnan helt så att den får vila. När hjärnan blir för trött så tappar jag humöret, blir nedstämd och känner mig värdelös. Om någon som inte känner mig skulle se mig då skulle de antagligen säga att jag är deprimerad men så fort hjärnan återhämtat sig något så är jag samma glada Nilla igen.

Jag kan hantera en värkande kropp, yrsel, matthet, illamående, domningar, blödande tarmar men jag kan inte hantera en hjärna som strejkar. Det är ju där all min personlighet sitter, det är ju den som styr mina handlingar, det är ju den som gör att jag är med i umgänge och samtal. Visst kan jag bjuda på alla knasigheter jag gör på grund av att hjärnan inte är med men någonstans i humorns bakvatten så gör det ont att inte fungera som man borde.

 

Kommentera här:

Besökstoppen