Utnyttjar de systemet?

Idag var det en artikel om spritbussarna i Göteborgs-Posten, spritbussar som säljer mängder av sprit och öl från Tyskland till våra ungdomar. Det jag blir mest upprörd av i artikeln är att det är så många personer som får ersättning från Försäkringskassan som håller på med det här förutom att de säljer till minderåriga då förstås. 

Det är personer som har sjukersättning (det som tidigare hette förtidspension), handikappersättning eller sjukpeng som flera gånger i veckan åker till Tyskland och bunkrar alkoholhaltiga drycker för att tjäna snabba svarta pengar hemma.

Det handlar inte om personer som gjort detta någon enstaka gång och Försäkringskassan har fått rapporter om flera av personerna som ändå får behålla sin ersättning. Varför jagas och förföljs inte dessa personer lika hårt som de som är sjuka på riktigt? Hur har de kunnat få igenom ersättningar om de inte är sjuka, när sjuka nekas ersättning år efter år för att Försäkringskassan inte godkänner intygen fast man har intyg från flera olika läkare?

Jag blir arg både på de som utnyttjar systemet och fördärvar för alla som verkligen behöver använda sig av vår sjukförsäkring och jag blir arg på Försäkringskassan eftersom det känns som att de jagar de lätta offren.

Men tänk om det är så att de som åker och handlar spriten inte utnyttjar systemet, de kanske är sjuka men inte överlever på sin låga sjukersättning. Kan det vara så? Jag vet många som inte klarar sig på sin sjukersättning för att den är under existensminimum. Fast för min del spelar det ingen roll hur lite pengar jag har, jag skulle inte orka åka till Tyskland ens en gång i veckan och jag skulle absolut inte kunna sälja alkohol till våra ungdomar.

Något är sjukt i vårt samhälle, väldigt sjukt!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1611954-spritbussarna-fortsatter-rulla-trots-kontroller


Kommentarer:

1 anja:

Å, vad jag håller med dig. Skulle inte tveka länge att anmäla en fuskare. De stjäl ju både pengar och förtroendekapital från mig och alla sjuka i landet. Det är inte ok. Det är fuskarna/ljugarna som har skapat en FK där inställningen är: Man kan ju inte tro på folk.

Och sen det där med sprit till barn är en hel annan femma. Tål inte mer känslor nu, men...

Svar: <3<3<3
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen