Konstigt

I fredags hĂ€nde en konstig grej đŸ€”

Det var ganska sent pĂ„ kvĂ€llen och maken och jag satt i soffan och kollade pĂ„ TV. En helt vanlig fredagskvĂ€ll hĂ€r alltsĂ„.

Helt plötsligt kÀnner jag hur hjÀrtat börjar slÄ som bara tusan, jag blir svettig och börjar mÄ starkt illa. Jag tÀnker att det Àr bÀst jag gÄr pÄ toa och gör mig iordning för sÀngen sÄ jag reser mig upp.

Jag hinner kanske halvvĂ€gs innan jag kĂ€nner att benen inte vill bĂ€ra min kroppstyngd lĂ€ngre. Lite som att nĂ„gon drog ut kontakten till en sĂ„dan dĂ€r plastfigur som hĂ„lls uppe med luft som sprutar. Sprutar ens luft? đŸ€”

I alla fall sÄ ramlar jag ihop pÄ golvet. Maken tyckte det sÄg ut som att jag lade mig ner men jag kommer inte sjÀlv ihÄg nÄgonting förrÀn en stund senare nÀr jag ligger i sÀngen.

DÄ har maken tydligen hjÀlpt mig in pÄ toan innan för jag ville krÀkas och sedan till sÀngen sÄ jag var ju inte helt borta Àven om jag inte minns nÄgot. VÀldigt skumt.

PĂ„ lördagen kĂ€nde jag mig som om jag var överkörd av ett gĂ€ng skördetröskor och blev fort yr. Det kanske Ă€r för att jag med mina tre Ă€pplen höga lĂ€ngd Ă€r sĂ„ lĂ„ng sĂ„ blodet inte orkar pumpa upp Ă€nda i skallen? 

Jag ska försöka ta mig till till drop in min pĂ„ min vĂ„rdcentralen den hĂ€r veckan för att ta det dĂ€r EKGt lĂ€karen ville och sedan fĂ„ en telefontid med honom sĂ„ dĂ„ kanske jag kan ta upp det hĂ€r med. KĂ€nns inte som att det Ă€r lĂ€ge att prova nĂ„gon ny medicin nu i alla fall đŸ€Ș

Kommentarer:

1 Ă„sa:

Usch Huvva otÀckt skrÀmmande
Du mÄste absolut ta Dig till nÄn vÄrdcentral och kolla upp blodvÀrde och EKG det lÄter ju himla otÀckt.
Kanske blodtrycksfall ger sÄnna symtom?
Kram

Svar: Ja, jag ska. Funderar pĂ„ om det kan vara typ kraftigt blodtrycksfall đŸ€·â€â™€ïž Kram
Nilla

2 Ă„sa:

Googla pÄ POTS- jag ska frÄga min lÀkare om det i morgon
Kram

Svar: Yes, det ska jag göra. Kram
Nilla

3 Lisbeth:

Hm, det lÄter som ett tvÀttÀkta blodtrycksfall. Jag kan fÄ det ibland, framförallt nÀr jag har problem med astman eller om jag har glömt att lyssna pÄ kroppen.
IllamÄende, yrsel och allt försvinner, och sÄ mÄr jag oftast som bakfull dagen efter.
Har haft det i hela mitt liv, har fram till nu haft lÄgt blodtryck..
Hoppas att du slipper fler episoder - var rÀdd om dig!
Kram

Svar: Ja, jag tĂ€nkte nĂ€stan det. Tack detsamma đŸ„° Kram
Nilla

Kommentera hÀr:

Besökstoppen