Nu börjar jag bli less på att frysa

Det är så himla jobbigt att frysa så det gör ont i stort sett hela min vakna tid. Händer och fötter är så iskalla att maken skriker om jag tar i honom 🤪 Okej, det är lite kul att reta honom också men han går ju ute med shorts även i minusgrader och så skriker han när jag kommer nära 😂

Jag är också hemsk darrig nu, allrahelst höger hand så maken vill helst inte att jag använder vassa knivar 😂 Fast jag lyckas ändå rätt bra att skada mig. Jag fixade iordning hundrummet i helgen och flyttade skrivaren men hade liksom glömt av hur klen jag är så jag fick slänga upp benet för att inte tappa taget om skrivaren och vips hade jag en lårkaka 🤪

Jag ska tillbaka till vårdcentralen i mitten av april för att ta nytt prov på sköldkörteln men jag börjar bli lur på om jag inte har järnbrist också. Jag har haft mensen i två veckor nu tror jag och det är ju inget ovanligt om man är på väg in i klimakteriet men att dessutom vara vegetarian kan ju liksom spä på underskottet av järn i kroppen så jag ska se om de kan tänka sig att kolla det när jag ändå lämnar nytt sköldkörtelprov. 

Maken vill att jag ska prata med min läkare om hur mycket jag fryser och att jag tappar massa hår och är skakig och utmattad men tänker att provsvar är bäst först 😁

Idag gjorde jag ett eget litet test hemma. Jag tog fram min pendel som jag har till andliga frågor men man kan testa även lite som ett eget kinesologitest själv så jag tog fram Levaxin i olika styrkor som jag sparar hemma och tog fram en tablett och frågade: är detta rätt dos för mig just nu? Inte förrän jag kom upp i 150 mikrog svarade pendeln ja. Jag äter 100 mikrog just nu och hade 50 när jag först gick till min vårdcentral. 

Sedan tog jag fram mina järntabletter som jag tar en om dagen och frågade pendeln om detta var rätt dos för mig. Inte förrän jag hade en hel hög med järntabletter framför mig visade pendeln ja. 

Nu är ju detta inte vetenskapligt alls och jag ändrar inga doser utan mer att jag fick en liten bekräftelse att jag tänker rätt med järnbrist och att jag troligtvis behöver höja dosen levaxin igen men prover får visa såklart. Jag känner att man ofta får vägleda läkare när man har lite diffusa symptom så då känner jag att det är skönt för mig att veta att jag nog är inne på rätt spår.




Kommentarer:

1 Annicaslivvidhavet :

Jobbigt för dig. Hoppas du går ordning på dig 🌺
Spännande det där med svaren från pendeln. Skriv gärna vad testerna från vc visade. 🌟

Svar: Någon gång ordnar det sig 😊 Självklart kommer jag att skriva vad testerna visar 😊
Nilla

2 åsa:

Hur har Du det med B12?
Jag mår Fy faan 😟 läkaren tror ju det beror på för lite B12 att jag - hur jag nu gör - tömmer mina depåer otroligt snabbt, vilket påverkar måendet otroligt.
Nu väntar jag på provsvar så får vi väl se vad som fattas... tänker att det kanske kan vara mer än levaxin och järn som fattas Dig 🤔 Du skulle nog be om en fullständig analys av spårämnen å vitaminer å allt vad nu kroppen behöver som vi med ME verkar göra slut på...
Intressant med pendeln - tänk om Du ändå bodde närmare mig...
Kram

Svar: Jag har ju kvar b12 sprutor eftersom Gottfries skrev ut så mycket han kunde innan de stängde och jag snålar med dem men du har nog rätt i att jag skulle behöva en fullständig analys 🤔 Ja tänk om vi bott närmare varandra ❤ Kram
Nilla

3 Pisan:

När du säger att du är darrig är min första tanke att du kanske har en för hög dos av Levaxin, då blir man ju darrig.
Hoppas du får en fin påsk! Kramis! ♥

Svar: Jag vet att man kan bli darrig av för hög dos av levaxin men tog prov för ett par veckor sedan och då var dosen något för låg och har höjt väldigt försiktigt så tror inte det men det får nästa prov visa 😊 Tack detsamma 🥰 Kramis
Nilla

4 åsa:

Jo men Du nått jag lärt mig nu är att B12 brist är väldans vanlig hos icke köttätande - min läkare frågade mig Du är väl inte vegetarian/vegan? Och NEJ 😊 för tydligen är det svårt för icke köttätande att få i sig tillräckligt med B12 genom kosten.
Tänkte att Du som inte äter rött kött kanske borde nämna det för Din läkare?
Inte vet jag men vad jag förstår börjar kosten bli mer viktig och intressant ur ME synpunkt.
För övrigt hoppas jag Du mår bättre å fryser mindre.
Kram

Svar: Jo jag vet att det är vanligt med både b12 och järnbrist när man inte äter vare sig kött eller fisk. Tänkte ta upp det med min läkare nästa gång vi hörs. Jag tror kosten har stor betydelse för många sjukdomar. Man kanske inte kan äta sig helt frisk men i alla fall friskare :-) kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen