Nu måste jag nog ta det igen

Jag förespråkar absolut inte GET (förklaring längst ner) för att bli frisk/friskare från ME.

Jag tror verkligen inte att man blir friskare av att träna när man har ME. Däremot så när man som jag varit sjuk i många år och då tappat massa muskler och är överrörlig så behöver man träna för att få tillbaka lite muskler. Vi pratar inte träna för att springa marathon typ.

Eftersom jag har dåligt med muskler som kan hålla ihop mina överrörliga leder, vilket gör att ben slår mot ben och då triggar massa inflammationer. Så om jag inte tränar musklerna får jag fortsätta dras med smärta och inflammationer för resten av livet.

Nu har jag ju turen att ha blivit bättre i min ME, inte genom träning då, så att jag faktiskt kan rehabträna lite men det är en svår balansgång. Vill jag ha ont av överrörliga leder eller vill jag ha migrän,  feber och influensa  pga träningen?

Just nu när jag känner mig piggare och har mindre värk även pga årstiden så vill jag försöka träna men jag är också medveten om riskerna.

Jag vill ju absolut inte sabotera för mig själv och göra min ME sämre för att jag försöker rehaba men samtidigt står jag inte riktigt ut med värken i lederna heller.

Och eftersom en del påstår att jag inte har ME eftersom jag kan träna så är det som med så många andra kroniska sjukdomar att man kan ha olika svårighetsgrad. En del är helt sängliggande och sondmatas medan vissa kan jobba deltid. Och det kan faktiskt ändras över tid. Några har turen att bli bättre medan andra blir sakta sämre. 
Graded exercise therapy (GET) is an intervention technique that utilizes physical activity as the principal treatment method for addressing the symptoms of chronic fatigue syndrome. It promotes engagement in a program of physical activity that starts very slowly and gradually increases over time.
Källa: wikipedia

Kommentera här:

Besökstoppen