Sömnbrist

Jag har varit lite frånvarande här då vi lät kastrera Stella i fredags. Jag vill inte ha massa påhopp om att man inte ska kastrera friska hundar för det var definitivt inget lättvindigt beslut då det är ett stort ingrepp på tikar att öppna upp bukmuskulaturen för att ta bort livmodern och äggstockar. Men eftersom Stella blir så dålig vid varje löp ansåg vi och veterinär att det var bäst. De kan inte själva förklara varför hon får feber och höjd sänka men risken kan vara att en livmoderinflammation kommer att dyka upp tidigare än det oftast gör.

I alla fall så gick operationen bra och första dygnet hemma gick ganska bra. Svårt att få i henne vätska, vilket det fortfarande är, men annars tror jag hon fortfarande var ganska groggy efter narkosen men sedan så blev hon allt oroligare, började skaka, hässja och kunde absolut inte koppla av. Vi har lurat i henne vatten med filmjölk i så hon inte ska bli uttorkad och gjort allt vi kunnat men det här liksom bara eskalerat så igår ringde jag djursjukhuset som rådde mig att köpa flytande alvedon för barn och komplettera med de smärtstillande hon fått på recept.

Jag åkte till apoteket i vår lilla håla men de hade inte någon sort av alvedon/Panodil för barn. Allt var hamstrat och nu restnoterat till 15/4. Personalen där sade att jag kunde glömma att hitta något någonstans men så lätt kan jag ju inte ge upp så jag åkte till en annan kedja. Och de hade flytande Panodil. Puh.

När jag ändå var vid Ica maxi sprang jag in för att kolla lite snabbt efter toapapper. Maken sade att de bara hade små förpackningar när han handlade sist. Nu hade de balar med sånt där budgetpapper som fingrarna går rakt igenom och det kändes ju sådär lockande men när jag står där och kollar mig omkring på de tomma hyllorna kommer de med mjukt fint toapapper i 12-pack tror jag det var. Sekunden innan stod jag typ helt ensam men samtidigt som det mjuka toapappret kom så kom en hel hord av pensionärer och hade typ huggsexa 😂 Förstå gången jag såg det med egna ögon. Jösses det är nog så zombieapokalypsen ser ut 🙈

Jag gick sedan till glutenfria hyllan för att se om jag kunde köpa något spännande. Jag har ju dålig koll på nyheter eftersom det är maken som handlar men det var väldans tomt så det blev inget därifrån.

Väl hemma så gav jag Stella medicinen oc vi avvaktade så att den skulle verka men vi upplevde att hon blev allt mer stressad så ny kontakt med djursjukhuset och akut in.

De undersökte henne noga, hon var i alla fall inte uttorkad även om det inte skulle skada med mer vätska men de gav henne en smärtstillande spruta och så fick vi åka hem igen och skulle den inte hjälpa eller hon skulle bli sämre så skulle vi åka in igen för att lägga in Stella med dropp och starkare smärtlindring. Vår lilla tuffa och smärttåliga tjej ❤

Som tur var hjälpte sprutan och hon kunde äntligen sova. Inatt var nog verkan av sprutan slut för nu levde hon rövare igen. Hon liksom springer omkring och bäddar och är förbannad men nu tror jag det är mest för att det kliar och stramar i såret och för att hon måste ha krage.

Idag är hon piggare men osaklig men såret läker jättefint, så fint att veterinären var förvånad men healing och silver kan göra underverk 😉

Maken och jag har sagt att ska vi ha någon mer hund får det bli en hanhund för det här vill vi inte gå igenom igen. Man är ju så orolig och har så dåligt samvete att man går sönder.

Och jag måste berätta att när jag var på apoteket i vår håla för att hämta ut smärtlindring till Stella inför hemgången i fredags så stod en personal på apoteket i kassan och hostade rätt ut och sade det är lugnt det är inte Corona. Men för tusan man hostar väl ändå aldrig rätt ut?

Och på djursjukhuset hade de satt tejp på golvet och ställt korgar så man inte skulle stå för nära personalen bakom disken men alla sparkade undan korgarna och stod kloss än till disken förutom jag som är en halv skit hög och knappt nådde kortmaskinen men man ska respektera de som faktiskt måste jobba nu vare sig de tar hand om sjuka djur eller ser till att vi kan handla våra förnödenheter.

Tänk att respekt kan vara så svårt för en del 🤔

Kommentarer:

1 åsa:

Skönt att det går att åtgärda även om det varken är ett lätt beslut eller en enkel operation.
Men man måste överväga vad som är bäst och handla utifrån det.

Att hamstra ingår i vissa människors gener ;-)
Tro vad de ska göra med allt toapapper och alvedon när allt återgår till det vanliga... för det måste det göra förr eller senare.

kram

Svar: Så är det ju ❤

Jag blir alldeles förundrad över hur hysteriskt det blir. Jag har full förståelse för att de som är i riskzonen blir rädda och oroliga men om vi andra försöker hålla oss sansade och istället hjälpa de som kan behöva extra hjälp nu och såklart följa vad regering och folkhälsoinstitutet säger så kan vi få allt att löpa så smidigt det går. Kram
Nilla

2 Pisan:

Ja, precis! Att respekt ska vara så svårt...
Vad jobbigt ni haft det lilla skruttan, hoppas att det blir bättre och bättre nu.
Kramis! ♥

Svar: Det är något jag kan störa på mig när folk är sådär ego och respektlösa 😜

Vi ser redan framsteg så det går åt rätt håll, tack ❤ Kramis
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen