Kan man få PEM i händerna?

I måndags var jag ju hos arbetsterapeuten där hon drog och kände rätt mycket i mina händer och jag fick visa hur jag kunde röra fingrar och händer. Inget som en frisk hade tyckt var jobbigt men jag var helt slut när jag kom ut till bilen.

När jag tar slut och får PEM (Post-exertional malaise) så får jag nästan samma humörsvängningar som vid PMS eller framför allt den deppiga delen i humöret där man bara vill bryta ihop om någon så mycket som andas på en och jag tycker det är så jobbigt att inte kunna styra humöret.

Jag har ju lärt mig varför jag känner som jag gör och vet varför och att det går över men kan inte styra humöret åt rätt håll.

Men det jag skulle komma till var ju att händerna slutade typ fungera. De är ju rätt bedrövliga i vanliga fall men nu är det som att de är bedövade av tandläkarbedövning och att signalen till hjärnan är som bortblåst. Det slutade med att jag välte ut blåbärssoppa över hela mig och halva köket och när jag skulle torka upp fick jag det inte alls att fungera. Händerna kunde inte ens hantera en disktrasa. Maken som har en ängels tålamod med mig städade upp efter mig.

Idag började händerna funka lite bättre, jag till och med träffade munnen nästan varje gång jag försökte pricka rätt med skeden men så är fröknarna bichon inne i en bedrövlig pälsperiod. Det räcker med att de tittar på en sele eller reflexväst så är de fulla av små tovor i pälsen som ju måste bort så fort som möjligt och det sliter på mina händer.

Maken borstar hundarna på kvällen men på morgonen är det dags för den stora genomgången av pälsen och det tar sin lilla stund av borstande, kammande, mutande och balsamsprayande och det på två ålar 😂

Hade de inte varit så frusna hade jag gärna haft dem kortklippt hela året, allra helst nu när det fastnar massa grus och skit som också orsakar tovor men det går ju över.


Kommentarer:

1 åsa:

Det värsta ;-) nej det är nog inte riktigt sant... men i alla fall, då man står där och måste göra vissa saker som man faktiskt inte klarar av och ändå är tvungen ja då är det lätt att hålla sig från skratt.

Att just fingrarna/händer lägger av är fruktansvärt dumt... eller det är väl lika galet med hjärntrötthet.

Jag hoppas Du mår bättre idag.
kram

Svar: Ja du händer, hjärntrötthet och yrsel är väl det som jag tycker är jobbigast att hantera. Jag har "nog" gjort lite mycket i helgen så är lite lätt överkörd idag :-p kram
Nilla

2 annicaslivvidhavet.blogg.se:

Men oj då, din stackare! Alltså vi kan ju ha hur mycket olika symtom som helst.
Så illa har jag inte märkt av på mina händer men att jag är fumlig o tappar saker är svag o darrig.
Vi har mycket läskiga saker

Svar: Nej men så synd är det inte om mig men visst har vi många olika och jobbiga symptom. Det här med händerna är nog inte helt ovanligt. Kram
Nilla

3 Lisbeth:

Usch så jobbigt!
Är också inne i en löjligt trött period, min PCS-hjärna lägger av helt när jag haft det tuff fysiskt och/eller psykiskt. Nu när jag blivit frisk och oron över L släpper, kommer den stora tröttheten rullande in - och min kropp lever ett eget, alldeles självständigt spaghettiliv..

Tänkte på det där med småtjejerna - klipp ner dem och köp fodrade vintertäcken från Hurrta. Deras täcken passar väldigt bra på våra lite långryggade hundar och den senare modellen går ner lite över ben och rumpa.

Vi gjorde det med våra cairnterrier när de blev äldre och inte orkade trimningen.
De blev också frusna och fick en jobbig päls som tovade sig och fullständigt sög i sig vatten för den är ju egentligen .
De gillade tom att gå ut i regn och snö när de de vant sig. :)

Kram <3

Svar: Jag förstår verkligen att du får en utmattningsreaktion nu när L mår bättre igen. Oro kan ju äta upp ens energi totalt men så länge man måste lyckas man på något konstigt vis fungera.

Jag funderar faktiskt på att klippa dem men är rädd att de ska frysa ännu mer och det går ju inte riktigt att sätta tillbaka pälsen man klippt av 😜

Kram
Nilla

4 Yvonne Westberg:

Hej!
Här har du en till med ME.
Första gången jag läser din blogg.
Den är väldigt lätt och trevlig!
Vilka raser har du på dina hundar?
Kram. Yvonne

Svar: Hej och välkommen. Tråkigt att läsa att du också har ME. Båda hundarna är av rasen bichon havanais och de är ca 2 och 4 år :-) Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen