Det här med att förnya recept.

För lite mindre än ett år sedan var jag på min vårdcentral och lämnade prover för att få rätt dos Levaxin. Jag träffade också min doktor som skrev recept för ett år. Hon sade då att nästa gång behövde jag bara ringa så förnyar hon receptet utan besök eftersom mitt värde legat så stabilt.

Så jag kontaktade dem förra veckan och så får jag det här brevet idag. Tydligen tycker inte sköterskan samma som doktorn 😜 Och jag har ju varit där med migrän och värkande leder så doktorn har ju träffat mig.



Spelar ingen roll vad jag gör bilden hamnar åt fel håll 😡

Härom dagen kontaktade jag Gottfrieskliniken för att förnya recept där som vårdcentralen inte vill hjälpa mig och idag hade jag recept i brevlådan och en faktura på 300 kronor. Inget konstigt med att de tar betalt, de måste ju få sin verksamhet att gå runt men det är synd och skam att de förlorade sitt avtal med VG regionen för det gör ju att alla som inte har ekonomisk möjlighet att betala flera tusen kronor för läkarbesök inte kan få hjälp av någon ME-kunnig läkare här eftersom det inte finns någon annan mottagning heller.

Kommentarer:

1 åsa/nalta norrland:

Helt galet att en klinik som faktiskt hjälper sjuka inte kan få göra det med rabatterade priser... de flesta långtidssjuka har ju inte direkt nån större inkomst.

När jag skulle förnya mina recept för nått tag sedan... inte i samband med "ont i hjärtat" utan tidigare var jag oxå tvungen å gå upp till Sjukstugan för provtagning... kändes som om det var bara för att jag skulle betala 300:- för dagen efter provtagningen så hade jag all medicin jag hade bett om.

kram

Svar: Ja verkligen galet.

Ibland undrar man om de måste fylla någon kvot med patientbesök 😜 Kram
Nilla

2 Anonym:

Vad är det för ME-medicin? Verkar ju toppen. Trodde inte det fanns någon hjälp alls!

Svar: Det är ingen direkt ME-medicin men den hjälper en del med ME. LDN (Low Dose Naltrexone). För min del minskar medicinen mina influensasymptom men tyvärr är det svårt att få den på recept.

Jag får även b12-sprutor som hjälper min hjärntrötthet.
Nilla

3 Anonym:

Tack för tipset!! Har själv nyligen fått diagnosen ME så är idel öra för allt som kan tänkas fungera mot symtomen! Så tack!

Svar: Det var så lite så 😉 Nu vet jag ju inte hur dålig du är men försök att aldrig ta slut din energi helt för det har jag lärt mig den hårda vägen att det kan göra en sämre.
Nilla

4 Hanna:

Ja tänk att det ska vara så helsikes svårt att få RÄTT recept och I TID oxå från vc! Måste kämpa nästan varje gång recept ska förnyas! Inte klokt! :(
Kram

Svar: Det är galet. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen