Zonterapi

Jag har funderat lite på sådana där zonterapisulor då jag för tillfället har sjukt ont i ryggen. Det känns som att varenda muskel är inflammerad.

Så jag tänkte kolla om det är någon som har testat sådana sulor och vad ni i så fall tycker?

Jag kanske griper efter halmstrån men det är så förbenat jobbigt när rygg och nacke krånglar, dessutom så har jag börjat darra/skaka med höger arm igen så det är näst intill omöjligt att använda den. Tror det hänger ihop med nacke och rygg.

Jag måste verkligen ta tag i att komma iväg till "min" massor. Nackdelen är att det är en bit att köra vilket gör att jag drar på det men nu skriker uppenbarligen kroppen efter massage så dags att lossa tummen 😉

Kommentarer:

1 åsa/nalta norland:

Visste icke det fanns zonterapisulor.
Har ingen erfarenhet av dylikt.

Jag skulle nog hoppa sulor å gå raka vägen till massagebänken ;-)
Om det nu finns nån som masserar inom räckhåll...
Min Osteopat håller till i Göteborg numera.

kram

Svar: Jag låter inte vem som helst knåda den här kroppen så får bli hon som gjort det förut. Hon har själv fibromyalgi så hon vet ju precis vad som funkar eller inte.

Det kanske är ren bluff de där sulorna, är därför jag frågar 😊

Nej men vad tråkigt att din osteopat flyttat. kram
Nilla

2 annicaslivvidhavet.blogg.se:

Hej!
Jag är ju zonterapeut men jag har ingen erfarenhet av sådana sulor tyvärr.
Men det är en fantastiskt bra behandlingsform.
Genom att stimulera olika zoner på fötterna sätter man igång kroppens egna läkningsprocessen.
Men det är en kraftfull behandling så om du är väldigt dålig i din me måste man prova väldigt väldigt försiktigt och i samråd med zonterapeuten.
Det är först nu på senare tid som jag har klarat av att få zonterapibehandling.

Så ska du prova sulorna föreslår jag att du har på dig dem en kort stund, 3 minuter kanske, och känner efter hur det fungerar för dig.
Sen når ju inte sulorna över allt men de sätter ju igång blodcirkulationen vilket oxå är bra.
Lycka till 😀



Svar: Tack för att du tog av din ork för att svara mig 😍 Jag har provat zonterapi och till viss del får jag zonterapi ihop med massagen när massören masserar in olika oljor under fötterna och det funkar. Har inte bestämt mig ännu om jag ska prova sulorna. Vet ju att zonterapi fungerar fantastiskt bra men vet ju inte om sulorna är något att hänga i granen 😉 Kram
Nilla

3 Hanna:

Jag har ingen erfarenhet av varken såna sulor eller zonterapi i övrigt. Så jag har inga råd eller tips att ge. Men jag hoppas verkligen smärtan/värken ger med sig snart, på ett eller annat sätt! Håller tummarna för det.

Hmm... Baserat på det Annica skriver är det nog ingen idé för mig att prova zonterapi då, eftersom att jag är så himla dålig i ME:n och svag och väldigt dålig förövrigt. Synd för jag har läst lite om det och tänkt att det inte kan skada att testa. Men det kan det nog visst göra! Så jag får vänta.
Tack Annica för infon!
Kram till er båda, Annica och Nilla <3

Svar: Nej zonterapi kan nog bli allt för kraftfullt för dig. Första gången jag testade var det för mina allergier och innan jag fick ME och jag blev utslagen en hel vecka 😜 Kram
Nilla

4 En långvarig förkylning:

Jag har testat men tycker det lätt blir för mycket på en och samma gång med sulor, för kraftfullt. Hellre om du orkar läsa om några få punkter som du kan trycka på själv, eller be din man göra det. Min man masserar regelbundet några få enstaka punkter, dels för smärta men också för MEn. Jag går ju regelbundet till min osteopat som ligger i Mölndal, men förstår att du hellre går till en som redan ’kan’ dig. Och min man ’kan’ mig, han har masserat mig i flera år nu som komplement för akuta symptom. Förutom för migrän, olika smärtor och ME-symptom (finns en serie med punkter på fötter, ben och armar för det) så lyckas han klippa svåra klåd- och histaminpåslag.
Förstår att det är tufft med värken! Om det känns inflammerat kanske Perrin-teknikens omslag hjälper? Man varvar några minuter kalla omslag med några minuter varma omslag på stället som känns inflammerat. Typ 3-4 min per omslag. Om det känns obehagligt med kallt eller varmt så avbryt.
Nu blev det en himla massa tips du inte frågade efter, sorry😅 Skulle ju bara svara på frågan om sulor😁 Pm:a mig om du trots allt blev nyfiken på nåt av det andra. Kram!❤️

Svar: Det med att läsa på själv om punkter var ett väldigt bra tips 😊 Det där med att lägga på kallt lät inte alls lockande 😂 Jag vill ju inte ens tvåla in mig själv eftersom händerna är för kalla 😊 På måndag ska jag till min tjej så hoppas att hon kan göra underverk igen. Tack för ditt svar 😍 Kram
Nilla

5 En långvarig förkylning:

Haha, då ska du skippa kallt ja😂😬 Å, lycka till! Hoppas värken minskar!❤️

Svar: Tack finaste 😚
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen