Stellas första rehabträning.

Jag har ju lovat att hålla er uppdaterade med vad som händer med Stella så här kommer en liten sammanfattning om dagens möte med fysioterapeuten.

Eftrsom det var första gången vi var på rehabträning hade jag absolut ingen som helst aning om vad jag skulle förvänta mig så jag fokuserade helt på att hålla mina energier i balans för att få en något nervös Stella att slappna av. 

När vi kommer in till fysioterapeuten säger jag med en gång att Stella morrar åt människor och hundar hon inte känner men att jag aldrig sett henne nafsa efter någon. Så Stella fick gå runt och sniffa i rummet medan vi pratade. Fysioterapeuten var väldigt imponerad av att vi redan kommit igång så bra med träningen hemma och att vi dessutom tränade precis så som hon tänkte lära ut. Att vi bara på ett par veckor lyckats träna bort klickljudet i höfterna tyckte hon visade att vi gör allt rätt.

Hon kände igenom Stella och kunde säga att hon var något lite klent musklad både över bogen och höfterna men det ska vi ju råda bot på nu. Annars kändes hon inte alls så spänd över ryggen som hundar med problemhöfter ofta är. Vi pratade lite om vad jag observerat i hennes sätt att röra sig och hon tyckte att jag var väldigt observant och kände min hund väl. Så nu kanske jag kan lita på min magkänsla 😉

Eftersom vi tränar så bra hemma så räcker det med att vi går och vatten tränar en gång i veckan. Annars var tanken två gånger per vecka. Veterinären tycker att vi ska köra intensiv rehab i tre månader och sedan kör vi en ny utvärdering.

Fysioterapeuten sade att hon tyckte att det var tur att Stella fått mig som matte och det kändes såklart jättebra att höra. Nu är jag ju inte ensam om Stellas träning men det blir ju naturligt att jag tar störst ansvar som är hemma hela dagarna.

Hon berömde också för att Stella hade så korta klor vilket blir extra viktigt när de redan snedbelastar kroppen pga höfterna. Om de då dessutom har för långa klor blir det ytterligare påfrestning. 

Stella fick i alla fall gå på rullband i vatten vilket hon egentligen inte skulle gjort idag men eftersom terapeuten inte behövde gå igenom massa övningar så hann vi med det idag och hon var jätteimponerad över hur modig Stella var som bara trampade på instängd i en glasbur med vatten till magen och ett golv som rör sig.  Men vi har sagt hela tiden att hon är rätt tuff så länge hon inte behöver träffa nya människor eller hundar 😂

Jag har säkert glömt hälften vi pratat om men jag känner mig försiktigt optimistisk.

När vi kom hem behövde Bella gå ut och gå så Stella fick åka vagn. Så skönt att ha den när man har två hundar med olika behov även om folk inte kan låta bli att komma med spydiga kommentarer som att hundar har ben att gå med 😜

Men även här gjorde vi rätt, vi ska absolut inte låta henne gå så långa promenader att hon blir trött för det sliter på höfterna. Då är det bättre med fler men korta promenader. Idag var ju Stella helt slut efter träningen så hon hoppade in i vagnen och åkte hela promenaden förutom när hon ville ut och kissa och bajsa 😊



Kommentarer:

1 Åsa i mobilen 😁:

Härligt att höra att Ni fick beröm å att Stella Star blivit stabilare i sina höfter, klart Du är bäst ❤️ Bästa matte till Dina små dogs ❤️ Jag tror att Stella kom till rött familj 👌 kram

Svar: Tack, alla gör ju såklart sitt bästa för sina små eller stora pälsklingar men ibland kanske man passar lite bättre till någon ❤ Det är skönt att det blivit bättre men är ju fortfarande långt ifrån bra men bara att fortsätta träna 😊 Kram
Nilla

2 Hanna:

Trisse och jag håller våra tummar och tassar att detta går vägen.
Får hon någon smärtlindring? Tänker att hon måste ha rejält ont med så dåliga höfter. Även om hon kanske inte visar det. Hundar är ju bra på att dölja sin smärta.
Kram

Svar: Tack 😍 Hon får ingen smärtlindring i dagsläget. Jag pratade faktiskt med fysioterepeuten om det men varken hon eller veterinären tycker att hon visar något som helst tecken på att behöva det och hon gör ju allt som hundar ska utan att protestera. Möjligen att hon blir lite fortare trött men då är det ju upp till oss att ge henne möjlighet till vila. Nu vet jag att inte alla tror på healing men själv tror jag att den ger henne smärtlindring. Kram
Nilla

3 Therese Åström:

Vad roligt att det går framåt för Stella. Måste vara skönt för er att det räcker med vattenträning 1 gång/vecka.

Svar: Oh ja, det blir ju ändå lite meck när man ska åka iväg. kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen