media

På sista tiden har det varit många inslag om ME både i tidningar, i radio och på TV. Det mesta har varit riktigt bra och man känner att nu jäklar ska väl läkare inte kunna välja att inte tro på en diagnos som är godkänd av WHO (World Health Organization) sedan flera decennier.

Men kanske är det inte så konstigt att även de som tror att ME sitter i huvudet får komma till tals i pressen. Bland annat en känd barnläkare från västkusten som ser som sitt mission att slå ner på ME och en rad andra sjukdomar som inte går att fastställa med blodprov eller går att bota med dyra mediciner.

Idag har en förespråkare för LP (Lightning Process) fått utrymme i en kvällstidning där hon skriver att folk blir så sjuka i ME för att de får höra att de måste stänga in sig i mörka rum och bli helt passiva.

Inte en enda gång har jag fått höra att jag skulle bli friskare av att bli helt passiv eller stänga in mig i ett mörkt rum. Däremot har jag fått höra att det är viktigt att aktivera sig så mycket som just jag orrkar och att pacea. Där man tar många pauser och känner efter hur mycket orkar jag att göra i ett svep utan att bli dålig. Kanske orkar jag bara bädda halva sängen innan jag måste sätta mig ner och vila innan jag kan bädda färdigt.

Lightning Process är väldigt omdiskuterad även i Norge där den varit väldigt populär. Det går i grova drag ut på att du betalar dyra pengar för att på en tredagars kurs lära dig att tänka rätt så att du blir frisk. Blir du inte frisk så är du inte tillräckligt motiverad. Och så skuldbelägger man den sjuke som inte vill bli frisk.

Visst är tankens kraft stark och våra tankar påverkar till stor del hur vi mår och hanterar motgångar men det är nog inte riktigt så enkelt att en tredagars tänkarättkurs gör alla kroniskt sjuka friska 😜

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Skrämmande.
Jag hörde igår om Me-sjuka som fått avslag på din sjukskrivning efter de fått diagnosen Me, tydligen hade dessa två "medelålders, ensamstående kvinnor" först fått sjukpenning beviljad då diagnosen var fibromyalgi.
Vet Du att just "medelålders, ensamstående kvinnor med lägre utbildning" är överrepresenterade som Me-sjuka?
Jag har ingen aning om det är sant, låter otroligt, men även diskriminerande.

Mer vettig info om sjukdomen måste komma ut till läkare, fkassan och allmänheten.

kram

Svar: Men jösses! Jag har hört precis raka motsatsen att det är kvinnor i 30 årsåldern med för stort driv som blir sjuka i ME. Det behövs onekligen mycket bättre info till alla, som det är nu är det massa fördomar och förutfattade meningar som cirkulerar. kram
Nilla

2 Anonym:

Du påstår att man inte kan bli frisk av en helgkurs i att tänka rätt men ändå påstår du att du blivit botad av något som healing. Det om något bevisar väl att det sitter i huvudet.

Svar: Nu har jag inte påstått att jag blivit botad däremot bättre och det är tyvärr en lång bit kvar till frisk.
Healing handlar till stor del om energier och om att rätta till obalanser i kroppen men visst underlättar det om man ser över hur man lever sitt liv och försöker tänka positivt men det gäller ju alla behandlingsformer.
Nilla

3 Bea:

Det var en person i en artikel som ansåg att man måste lära folk att bli mer tåliga genom att utsätta dom för saker, hahaha. Tror snarare man borde lära folk att vila ibland och slappna av. Jag personligen tror att ME är nåt man får när kroppens "system" blir överbelastat av stress och intryck och helt enkelt kraschar.

Svar: Jag är nog inne på samma som dig när det gäller varför man blir sjuk. Sedan kanske vissa har lättare att bli sjuka i just ME av någon anledning.
Jag tror att vi rent generellt behöver bli bättre på att pausa och inte köra på. Jag vet inte hur många gånger jag försökt köra över kroppen när den protesterar men det funkar aldrig 😜
Nilla

4 Anonym 2:

Anonym. Jag lever ihop med Nilla. Jag vet vad som räknas som frisk och mindre sjuk. I detta fall är det att hon orkar mer, men lever TYVÄRR fortfarande med sin hjärntrötthet.
Sedan vad som än gör dig friskare och skapar ett mervärde i sitt liv tycker jag bara är possitivt. Men en tredagars kurs, tveksamt om det hjälper, men man skall aldrig säga aldrig.
Stå på dig Nilla, fortsätt din resa mot ett friskare liv.

Svar: Tack älskling 😍
Nilla

5 Therese Åström:

Det här är tyvärr fortfarande ett steg på vägen för att få en omtvistad sjukdom accepterad. Man tycker ju att människor borde veta bättre vid det här laget hur man ska bemöta omtvistade sjukdomar men ändå måste sjuka kämpa för förståelse.

Men jag väljer att se det som ett farthinder som ska passeras. Tror det är oundvikligt att andra kommer med sina åsikter. Det är bara att titta hur det sett ut historikt. Tycker även att det till viss del är bra att saker ifrågasätts för att man på så sätt ska komma vidare i den syn som många fortfarande har. Det måste upp till ytan och diskuteras. Det är även bra att foskning ifrågasätts så att det går framåt.

Nu finns det ju faktiskt en del forskning så det går att bemöta skeptiker. Sedan tar det tyvärr tid att implementera ny kunskap. Kan vi möta åsikter och backa upp det med forskning tror jag att vi kan komma långt men det kan ta lite tid. 😊

Svar: Att ifrågasätta tycker jag är sunt, vad det gäller det mesta egentligen men man behöver ju inte racka ner på folk som är sjuka i en sjukdom bara för att man inte förstår sig på sjukdomen.

Problemen blir väl när proffesionen själva håller på och hittar på egna orsaker till varför folk blivit sjuka 😜

vi har ju precis som du säger en hel del forskning att luta oss på nu. kram
Nilla

6 Anonym:

Mycket oseriös artikel av expressen. 4st läkare som alldrig jobbat med ME och alldrig ens träffat en ME patien,får utaöa sig utan att bli i fråga satta. Dessutom blandar man in dom döda barnen i Bjärred som man inte vet villken sjukdom dom led av, otäckt. Men som tur är har det ju oxå kommit många bra artiklar och tv inslag sista tiden tex tv4 Svd och fråga doktor. Så tacksam för alla dom svårt sjuka som ställer upp och belyser sjukdomen, trots att dom blir försämrade efter åt💗 kram Johanna

Svar: Det är onekligen lite udda att låta läkare som aldrig träffat en ME patient uttala sig 😜 Men som du säger har det varit många bra inslag också. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen