Är du hemma hela dagarna?

Jag var precis ute i trädgården och rastade Bella när en äldre herre passerar förbi med sina hundar.

Vi har pratat lite kort förut när han promenerat förbi men idag frågade han om jag var hemma hela dagarna.

Magen drar ihop sig och strupen blir torr. Varför tycker jag att den frågan är så obehaglig?

Jag tar i ända från magen och säger att ja jag är hemma hela dagarna eftersom jag är sjukpensionär. Nu inväntar jag bara den verbala smockan tillbaka men herren frågar bara: men hur kommer det sig, du som är så ung och kvinna dessutom?

Jag förklarar att jag har en neurologisk sjukdom som gör att musklerna inte orkar som vanligt. Tycker att det räcker som en förklaring till någon som man bara slänger några ord till då och då.

Han säger bara, men vilken tur att du har så nära till hundstråket då. Det är tydligen så den kallas den lilla skogsgläntan vi brukar promera till :-)

Det var ju inte så farligt att berätta, egentligen. Det är nog mest min egen rädsla för att folk ska dömma mig som lat som spökar :-p

Kommentarer:

1 Jonna:

Vissa är ju inte så empatiska som denna herre, och ibland spökar gamla dåliga erfarenheter. Lite som det där talesättet om att man glömmer 10 komplimanger men tar till sig av en förolämpning. Och i samhället idag så ses det ju som "fult" att vara sjuk och inte jobba! Allt som tryckts i oss om "Arbetslinjen", "ut i arbete", "minska sjukskrivningarna" etc etc, det sipprar in i allas medvetanden och jag tycker ofta att folk är hårda och dömer fort.
Ibland säger de inte "Åh nej, så tråkigt, du som är så ung" utan "Va? Du som är så ung (kan väl inte vara sjuk, dessutom ser jag ju att du inte ligger i sängen som en som är sjuk på riktigt skulle göra)!

Svar: Håller med, det är tyvärr inte alla som är så förstående och det är svårt att glömma när någon sagt något klumpigt <3
Nilla

2 åsa i åsele:

Vi är ju programmerade att reagera på ett visst sätt,
vi förväntar oss negativa bemötande.

Hur har det gått,
fick Ni sova i natt?

kram

Svar: Så är det nog. Efter att ha pratat om Bellas eviga kissande på nätterna med sköterskan igår och efter att de konstaterat att njurar och urinvägar var okej så lyfte jag helt sonika upp Bella i min säng när hon vaknade vid tre och ville kissa. Det tog ett litet tag och till slut somnade hon och sov till sju så det är nog en ovana hon har fått som vi måste träna bort. Och medicinerna gjorde nog susen eftersom hon faktisk kunde sova och inte bara vankade omkring.
Nilla

3 ina:

Så skönt att träffa på en icke dömande människa, de finns ju trots där därute :) Kanske det kommer mer frågor nästa gång ni ses och förmodligen då kanske med några välmenande tips ;) Kram

Svar: Det finns nog fler än man tror där ute för tyvärr är det ju de som fäller elaka och dömande kommentarer som man lägger på minnet. kram
Nilla

4 Irene:

känner så väl igen det där,eller snarare den där känslan =( så för en gång skull tycker jag det skall bli riktigt trevligt att fylla år, jag blir nämligen pensionär på riktigt i höst, fyller 65 då. Jag har ju också haft sjukpension de senaste 25 åren o många gånger fått "förklara varför" vilket gjort ont ett flertal gånger.
Det enda som gör ont nu är att min redan lilla pension, halveras. Men det blir väl nån råd med det också // Kram

Svar: Ja det är inte kul att få vanlig pension när man haft sjukpension så länge ur ekonomisk synvinkel. kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen