Lindrigt sjuka har inte på akuten att göra

Läser jag på debattsidan i GP idag. Det är en läkare som jag har för mig själv jobbar på akuten som skriver artikeln. Kommer ju inte ihåg vad jag läst.

Jag håller med om att lindrigt sjuka inte har på akuten att göra och att primärvården är överbelastad.

Han tycker inte att den enskilde individen ska klandras men kanske bör individen ha lite mer tålamod än att åka till akuten med sina hudutslag.

Slutligen så skriver han att politiker måste sluta utfärda orealistiska vårdgarantier och allmänheten acceptera att omedelbar vård inte alltid kan erbjudas.

Jag tycker att det är att göra det lite för enkelt för sig att bara skylla på politiker och allmänheten.

Visst har politiker mycket med detta problem att göra och visst borde allmänheten ha lite större tålamod men om vårdcentralen faktiskt tog hand om sina patienter och inte bara sade återkom om besvären inte går över på en månad eller som en vc jag var listad på förut som alltid hänvisade till primärvårdsakuten så fort man ringde för något som inte kunde vänta en månad.

Nu är inte primärvårdsakuten och akuten läkaren skriver om samma sak men jag kan tänka mig att många väljer det de har närmast till eller känner till.

Själv hade jag uppskattat om jag fått komma till min vc när jag hade lunginflammation istället för att sitta på primärvårdsakuten i flera timmar med hög feber och hosta lungorna ur mig.

Själv har jag aldrig riktigt förstått vem som är välkommen till primärvården. Det är helt klart inte vi kroniskt sjuka som bara kostar pengar och är utom hopp om bättring.

Men tydligen inte arbetsföra människor heller som antagligen vill ha vård så fort som möjligt för att kunna jobba igen och inte sätta sina kollegor på pottkanten.

Ibland undrar jag varför läkare ens jobbar på vårdcentralen eftersom de inte verkar gilla att arbeta med människor eller i alla fall inte sjuka människor.

Många läkares inställning verkar vara att sjuka bara försöker smita ifrån sitt arbete och få sjukskrivning men ledsen att göra alla er cyniska läkare besvikna de flesta som kommer till vårdcentralen vill faktiskt ha hjälp att bli friska eller i alla fall må bättre.

Här är länken till debattartikeln.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/lindrigt-sjuka-har-inte-p%C3%A5-akuten-att-g%C3%B6ra-1.3740875

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Eftersom vi inte har någon akut har jag egentligen inte någon åsikt,
men jag reagerar ju på detta att man ska vända sig någon annanstans än akuten... om jag inte får hjälp på vc å det börjar bli för jobbigt, då behöver man ju hjälp med detsamma, att vänta å avvakta lindrar inte.


kram

Svar: Förstår att det ser annorlunda ut för er. Vi är nog bortskämda här nere med massor av vårdcentraler och sjukhus men vad hjälper det när ingen har tid eller lust att hjälpa patienterna. Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Jag tror ju faktiskt att sjukvården är rätt likvärdig = lika bra/dålig var Du än i landet befinner Dig,
men att det är skillnad på utbudet "storstad"/landsbygd/glesbygd, sämre tillgång till läkare ju mindre ort man bor på.

kram

Svar: Det tror jag också. Kram
Nilla

3 Sara:

Måste bara skryta med min vårdcentral! Inte nog med att de har sjukt snygga lokaler, ringer upp inom en halvtimme för det allra mesta och att man kan få en läkartid inom rimlig tid. Jag har också en rklok och rolig läkare som skickar remisser och gör vad hen kan i intygsväg.

Svar: Åh så härligt. Alltid lika kul att höra att det faktiskt finns vårdcentraler och läkare som bryr sig. Kram
Nilla

4 Lisbeth:

Blev faktiskt ganska upprörd när jag läste artikeln häromdagen.
Vart ska man gå? Närhälsan (primärvården) är ju så nedbantad och överbelastad, att tider inom en månad är omöjligt att få. Telefonen öppnar 7.30, ringer du 7.35 får man ett svar av telefonsvararen att man får ringa nästa vardag..
Självklart ska min inte gå till sjukhusakuten - men om man inte kan få en tid på VC, och primärvårdsakuten inte kan ta hand om din kroniska sjukdom, skriva recept och remittera dig - vart tar du vägen då?
För det går inte att skriva på Mina Vårdkontakter. Min dotter har skrivit 4 (!!) gånger de senaste 4 månaderna och fortfarande inte fått svar. Jag två gånger. När vi åkte dit och frågade varför de inte svarar, sa de att de inte hade tillräckligt med folk, så de hinner inte..
Det är riktigt bedrövligt nu, faktiskt

Svar: Det är verkligen illa att de inte svarar på mina värd kontakter. Det är ju ofta enda sättet att komma i kontakt med dem. Det är skrämmande hur dåligt primärvården fungerar.
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen