Sommartid :-/

Igår gick jag och lade mig i sängen vid tiotiden som vanligt. Jag brukar ju ha svårt för att somna på kvällarna och det har ju inte precis blivit lättare när man ställt om klockan till sommartid. Antar att det tar ett tag för kroppen att fatta att den ska anpassa sig efter klockan :-P
 
Jag sätter på teven som vanligt och väntar på att ögonlocken ska kännas tunga. Blir faktiskt lite avundsjuk på maken som säger god natt, lägger huvudet på kudden för att fyra sekunder senare sova. Hur gör han för att hans kropp ska fatta att klockan inte bara är nio?
 
Efter ett par timmar i sängen så kan man tycka att det borde vara varmt under alla mina täcken men icke sade nicke. Det är så kallt att jag ligger och huttrar. Jag inser att jag inte kommer att somna om jag ligger och fryser så jag går upp och tar på mig min tjocka och varma morgonrock och kryper ner i sängen igen.
 
Undrar varför jag fryser så, jag har ju tagit det lugnt idag? Efter en stunds funderande kommer jag ju på att jag haft ett lite för hektiskt schema den sista tiden. Inte undra på att jag tror att jag orkar mer än jag gör när jag inte fattar att det kan vara viss fördröjning på "kraschen".
 
Men nu börjar jag ju mitt nya kloka liv (man kan ju alltid hoppas) så då kanske jag förstår lite bättre vad som faktiskt gör mig sämre och vad jag klarar av utan att få negativa konsekvenser. 
 
Är det inte konstigt att kroppen inte fattar det där med sommartid på kvällen/natten men på morgonen så vaknar jag klockan åtta i alla fall? Då har den fattat sommartiden minsann :-(
 
 
 
 

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Kan det bero på magnesium brist, att Du fryser å inte kan sova? Ifall det nu blivit värre sedan Du råkade sluta ta Din magnesium...

kram

Svar: Tror inte det för jag missade ju bara ett par dagar innan jag kom på att jag glömde ta magnesiumet. Svårt att sova brukar jag ju ha och allrahelst om jag gör mer än kroppen orkar och frossan kan ju bero på en himla massa :-P Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Jag blir ju riktigt sjuk när vi byter från sommartid till vintertid då på hösten, det tar minst en vecka innan jag börjar bli normal igen...

Däremot så känner jag av bytet till sommartid så mycket mindre.

När jag glömt fylla på medicin/tablettförrådet blir ju jag vanligtvis sämre inom tre fyra dagar, jag brukar inte känna att jag mår bättre av t ex magnesium men tar jag inte tabletterna under typ en vecka blir jag sämre så nån nytta lär de göra.

Skrev i min blogg att jag är lite glad att Elin blev sjuk, yes jag är galen... vi behöver dessa lugna dagar.

kram

Svar: Men fy för att bli så dålig för att vi byter till vintertid :-(
Det är samma här med de olika kosttillskotten, jag märker inte att jag mår bättre av dem förrän jag glömmer ta dem :-P

Ibland behöver man lite lugnare dagar. Kram <3
Nilla

3 Lillemor:

Svårt det där
Med att se hur mkt man egentligen gör. Jag jobbar hårt här på att lära mig. Har nog till slut fattat - ännu mer- att det kommer gå åt helvete riktigt annars.
Min kropp har gått över till "sommartid" som den tycker är bra. Upp å hoppa kl 05 . Men det kanske är ett bra tecken på att våren kommer på riktigt. Sover mkt mindre på sommaren än på vintern

Svar: Efter redan två dagar av dagboksanteckningar så inser jag att jag gör mycket mer än jag tänker på. Kan hända att det inte är så betungande saker som att vattna blommor eller hämta in post men många bäckar små. Men vad jobbigt att du sover ännu mindre på sommaren än på vintern <3
Nilla

4 Liten Uggla:

Det där med omställningen vid ändring till sommartid är ett jäkla aber för mig! Kan inte somna förrän fram på natten, vid 2-tiden. Det är likadant varje år, fattar inte varför. Sen lider jag ju av sömnbristen på dagarna - mår skit :-(
Kram! ♥

Svar: Är ett himla aber att inte kunna sova ordentligt. Kram <3
Nilla

5 Lillemor:

Jag har faktiskt inte så ont av det på sommaren. Det blir väl nåt plus minus noll kanske :) på vintern så äter varenda minuts mindre sömn upp allt jag har kvar till dagen. Men på sommaren sover jag oftast bara runt 4-5 timmar Max. Och det är ok ( nu är det inte riktigt sommar än så just nu är det drygt. Men snart så :)
Uppe med tuppen, daggen och soluppgången . Men på nåt sätt funkar det bättre då. Är väl kanske för att kroppen går åt plus av det andra kanske. Blir typ bara "jobbiga grannen" som alltid är vaken ha ha ha

Hämta in post och vattna blommor är massor ovanpå annat

Svar: Vad skönt att du inte har så ont av det och snart kommer sommaren, hoppas jag :-)
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen