Sockeravvänjning.

Direkt efter nyår bestämde jag mig för att ta tag i mitt sockerberoende. Det har varit lite mycket socker på senare tid i jakt på falsk energi. Inte så att jag gått till skafferiet och tryckt i mig skedvis med socker men någon chokladbit här, någon energibar där och lite iste och läsk ibland.

Dock har jag varken velat bli tandlös eller fet så jag har kört på lightprodukter vilket jag nästan tycker triggar sockerberoendet ännu mer så nu är det stopp på sötsaker vare sig det är med äkta vara eller konstgjord.

När man redan på dag tre utan socker börjar klättra på väggarna och nästan skulle kunna döda för en chokladbit då kan man vara rätt säker på att kroppen har suttit fast i sockrets starka klor.

Igår var jag med maken och veckohandlade vilket inte tillhör vanligheterna då jag fortfarande har väldigt svårt för allt ljud som blir på en stormarknad. Men i alla fall så blev jag otroligt läskad av de ekologiska Kiwis som fanns men kom ju ihåg att sist jag prövade fick jag klåda i hals och mun och så gick de bara att köpa i paket om sex-sju stycken. Men då maken lovade att äta upp dem om jag inte tålde dem fick de följa med hem. Han är väl annars inte jätteförtjust i just kiwi.

Redan på kvällen smaskade jag i mig en god kiwi. Fattar inte varför jag valt choklad och läsk när frukt är så gott egentligen.

Men det dröjde bara någon timme innan jag blev rödprickig/flammig och svullen i ansiktet och hela natten har gått i klådans tecken så jag skulle misstänka att jag faktiskt inte tål kiwi 😜 Vilken otur för maken 😂

Kanske är detta anledningen till att jag valt genvägen socker istället för frukt? Det blir lite tradigt med banan. Jag kan äta något äpple eller päron utan skal ibland men absolut inte under pollensäsong sedan är det nog slut på frukter jag tål 😜

Vi har dessutom köpt en begagnad crosstrainer som jag tänkte försöka få upp lite styrka och kondition på. Efter en låt med Bonnie Tyler samtidigt som jag kör på crosstrainern är jag typ död så träning behövs samtidigt som jag vet att jag måste vara oerhört försiktig så jag inte kör över mig själv. 

Det är en skör tråd att balansera på mellan att försöka stärka sin kropp eller göra det raka motsatta när man har ME men samtidigt känner jag att ju svagare mina muskler blir desto mer överrörlig blir jag i lederna och då kommer värken som ett brev på posten. Hur man än vänder sig har man rumpan bak 😂


Kommentarer:

1 Mannen:

Kiwi mums. 🙄

Svar: Ha ha och söta var de ju 😉 Puss
Nilla

2 åsa/nalta norrland:

Just lightprodukter är faktiskt mer onyttiga än de vanliga... jag väljer aldrig light.
Jag blir så mycket sämre i mitt mående av så att säga konstgjorda preparat ;-)

Frukt innehåller fruktsocker men är ju så mycket bättre, kan Du äta hallon?
Jag är ju oxå allergisk/överkänslig men jag klarar hallon å de är ju goda både som "efterrätt" och "frukost" ihop med yoghurt.

Du kämpar på bra, jag är imponerad.
Men ta det lite lugnt å var rädd om Dig.

kram

Svar: Jag vet ju egentligen att lightprodukter är skit men var ju aldrig tänkt att jag skulle fastna i sockerhärvan 😜
Jag tål både hallon och blåbär som tur är 😊
Jag ska försöka vara rädd om mig, tack. kram
Nilla

3 Therese Åström:

Socker är så svårt att sluta med. Jag försöker men faller tillbaka hela tiden. Jag ska också se över vad jag stoppar i mig, har ätit alldeles för mycket av saker jag inte bör äta.

Håller med dig om att det är en svår balansgång när det kommer till att vara i rörelse. För lite är inte bra men gör man det minsta lilla över sin gräns så blir det också tokigt.

Svar: Det är så lätt att stoppa i sig fel saker när energin tryter men det är ju inte bra på lång sikt.
Ja det där med rörelse är väldigt svårt. Kram
Nilla

4 Lisbeth:

Isch, ska också börja kämpa mig ur sockermissbruket. Har tappat det lite de senaste månaderna, när jag varit ovanligt värkig och trött.
Men nu ska jag börja igen, men jag tar det lite bit för bit. Tack o lov tål jag ju frukt, så ett äpple med lite kanel och propud vanilj blir en ok ersättning trots sötningsmedlet.. ;)

Svar: Det är så lätt att trilla dit och så bara det eskalerar 😜 Det där lät gott du 😋
Nilla

5 Hanna:

Hur vet man om man är sockerberoende? Undrar om jag är det?
Min prio vad gäller kost är att försöka få i mig något överhuvudtaget! För det är verkligen inte mycket jag får i mig, pga den förlamande utmattningen och totala aptitlösheten och starkt illamående hela tiden så får jag inte i mig nästan någon mat eller dryck. Skulle verkligen behöva dropp hemma och näringsdrycker. Får jag det? NEJ!

Lycka till med både sockret och crosstrainern. Ta det lugnt bara!
Kram

Svar: I ditt fall ska du nog inte ens fundera på om du är sockerberoende eller inte, du får ju försöka få i din kropp den energi du kan. Jag tycker det är hel upp åt väggarna galet att du inte får vare sig dropp eller näringsdrycker.

För min del ser jag bara att jag får allt starkare sockersug och hellre tar något med socker i än exempelvis en frukt.

Tack, jag tar det lugnt. Har inte ökat tiden på crosstrainern och slutar när kroppen protesterar så är väl uppe i hela tre minuter 😜 Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen