allergier

Det här med allergier kan ju vara lite besvärligt, allra helst i sociala sammanhang. Blir man bortbjuden så tycker de flesta att man är krånglig och besvärlig och jag brukar ändå säga att det räcker med en liten sallad till mig 😜

Det hade ju varit mycket enklare om det bara var när jag stoppade i mig saker som jag reagerade men tyvärr får jag svårt att andas om jag är i samma rum som någon annan som äter fisk eller skaldjur och då påverkar ju mina allergier omgivningen på ett helt annat sätt.

Mest synd är det ju om maken som aldrig kan äta fisk hemma och han vill aldrig gå på kräftskiva och lämna mig hemma.

Där vi bor har vi en förening där vi har bland annat gemensamt vatten och avlopp (tills det snart blir kommunalt 😜) och jag kan aldrig följa med på våra årsmöten eftersom det alltid bjuds på smörgåstårta med räkor. Och man ändrar inte på något man gjort i alla tider 😂 

Och på lördag är det möte i föreningen som håller de gemensamma hundpromenaderna vi går ibland. På mötet ska diskuteras föreningens framtid och nya personer behövs till styrelsen men självklart ska det serveras smörgåstårta med lax och räkor så då sket sig det mötet med.

Det kändes väl lite hårt när jag skrev att jag gärna kom på mötet om det inte skulle finnas fisk eller skaldjur i lokalen då jag är superallergisk och inte ens kan vara i samma rum som dessa och får till svar att det skulle finnas både lax och räkor och en gapskrattande smiley. Så jäkla kul är det väl inte? 😜


Kommentarer:

1 PisanLitenUggla:

Men herre gud!! Nu blir jag upprörd! Hur svårt kan det vara att fatta att det finns folk som faktiskt är allergiska och att det betyder att man inte tål vissa ämnen, att man blir sjuk om man utsätts för dem, eller t o m kolar vippen. Jag och mina ungar har varit i liknande situationer och jag blir lika förbannad varje gång. Man blir ju exkluderad, det är mobbing! Hur svårt är det att beställa en smörgåstårta utan skaldjur, finns ju massor av alternativ ju.... Skickar kramar över cybern till dig ♥ Inte för att jag tror att det hjälper mot allergi men det kan ju vara gott :-D ♥

Svar: Det är tråkigt när man missar saker man vill delta i för att man är allergisk och för att många verkar tro att man överdriver. Kramar känns alltid bra 😊 Kram tillbaka
Nilla

2 åsa/nalta norland:

Helt klart galet att de icke kan tänka om och servera nått Nilla-vänligt.

kram

Svar: Ha ha, det var väl mest reaktionen jag tyckte var något udda. Kram
Nilla

3 Hanna:

Fy så tufft för dig! En barndomsvän till mig är oxå superallergisk mot fisk och skaldjur så pga honom äter alla skolbarn i vår kommun fisk på fredagar och då åt han alltid hemma. Så kan det gå!
Synd att de inte kan ändra sig för din skull! Jag hade ändrat menyn utan att fundera! 😘
Kram

Svar: Enda gången jag egentligen tycker att det är jobbigt är när man ska vara social och det påverkar andra. Själv har jag alltid försökt att se till så att alla mår bra och kan äta det som bjuds och det gjorde dottern och svärsonen på sitt bröllop också, så det går ju om man vill 😉 Kram
Nilla

4 En långvarig förkylning:

Men så knäppt svar! Kram ❤️

Svar: Ha ha, kan man tycka. Kram ❤
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen