Omtanke

Sedan jag skrev om Stellas höftproblem har jag fått så många privata meddelanden att jag blir alldeles rörd. Det är så fint att känna er uppriktiga omtanke om henne och jag kommer självklart att hålla er uppdaterade om vad som händer och vi har självklart kontakt med vår uppfödare. Hon är jätteledsen för det som hänt och erbjöd sig att köpa tillbaka Stella men hon är ju en del av vår familj nu ❤ Samtidigt så är vår uppfödare glad att Stella kom till just oss eftersom hon vet att vi gör allt i vår makt för att få henne att må bra. Det känns faktiskt skönt med det förtroendet och allt har en mening även om vi inte alltid förstår vad som är meningen.

Nästa vecka ska vi till en fysioterapeut, de har haft semester så därför har vi inte kommit dit tidigare. Men vi har tränat lite försiktigt här hemma så länge för att stärka musklerna kring höfterna.

När det var varmt och soligt gick vi ner till sjön så det blev vattenplask och simträning, nu går vi en del i skogen och klättrar över stock och sten, vi går upp till några grusvägar där Stella får springa lite upp och ner i gruset, vi har en stege liggande i trädgården där Stella får kliva över stegen, hon får gå slalom och vi har en Fatboy där hon får gå fram och tillbaka. Allt i korta, korta stunder för hon är trots allt fortfarande en liten valp.

Förutom träning stärker vi henne med kosttillskott och healing. Det har ju bara gått ett par veckor sedan vi fick beskedet men vi hör inte längre något klonkande när hon går vilket känns väldigt skönt. Hon är fortfarande instabil i baken men har faktiskt börjat hoppa upp på stenar mm något hon inte ville förut.

Det ska bli väldigt spännande att komma till fysioterapeuten och få fler träningstips annars gäller tålamod och uthållighet i träningen. Glömde ju säga att förutom träning så undviker vi långa promenader och asfaltspromenader eftersom det sliter på höfterna.



Kommentarer:

1 Hanna:

Ännu en helt sömnlös natt...:(
Jag håller helt med uppfödaren! Det finns ingen bättre familj för lilla Stella att vara en del av än er!
Så duktiga ni och hon är som tränar på. Det känns hoppfullt ändå! Kram

Svar: Fy vad jobbigt för dig att aldrig få sova ordentligt ❤ Tack 😍 Kram
Nilla

2 Anonym:

Det är ju fint att du engagerar dig men personligen tycker jag att du ska fundera på för vems skull gör du detta. Vore inte det rätta att låta hunden somna in och satsa på en ny istället?

Svar: När jag pratade med veterinären så höll jag andan nästan hela samtalet för jag bara väntade på att han skulle säga att det inte skulle bli någon livskvalitet för Stella men som tur är så sade han att om hon behöver opereras så brukar dessa hundar få väldigt bra funktion och livskvalitet så därför kämpar vi på.

Stella är en superglad valp på 7,5 månad, en alldeles egen liten personlighet som vi tycker absolut ska få en chans till att få leva ett långt liv men självklart inte till vilket pris som helst. Däremot har jag väldigt svårt för synsättet där man bara dumpar en hund som inte är hundra procent frisk och springer och köper en ny. Det är levande varelser vi hanterar så självklart ska vi inte låta dem lida för vår skull men inte heller skrota dem för att de kräver lite mer omvårdnad.
Nilla

3 åsa i åsele:

Börjar gråta när jag läste den anonyma kommentaren.

Så klart Du/Ni kämpar på för att ge Stella det bästa livet och om det nu inte funkar ja då är det dags att ta nya beslut.

kram

Svar: Det gjorde faktiskt jag med. Vi vet ju att det kommer en dag när vi kanske måste ta ett tungt beslut när vi har djur oavsett om de är unga eller gamla men förhoppningsvis kommer det att dröja många år än. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen