Sömnbrist

Hur överlever man som brist utan att bli totalt galen? En bra natt sover jag nog sammanlagt 3-4 timmar som är utspridda på hela natten.

Det är så segt att ligga och vänta på John Blund när man egentligen är så trött att man vill skrika och det enda som händer är att man ligger och kollar på klockan som segrar sig fram, där varje minut känns som en evighet 😜

Jag har nog testat varenda kosttillskott som ska hjälpa sömnen och hittade ett som gjorde att jag sov i alla fall fem timmar per natt men det har slutat att säljas 😥

Det kanske är dags att ge maken en gummiklubba så han kan slå mig i skallen varje kväll. 




Kommentarer:

1 åsa/nalta norrland:

Att inte sova är tortyr.

Vanligtvis sover jag omkring 6 timmar per natt och så där fyra, fem timmar från kl 8 då jag blir ensam hemma, jag behöver denna sömn för att funka.

Jag kan inte sätta mig in i Din situation då jag alltid, ja sedan jag blev sjuk å sov 20 timmar dygnet så har jag alltid behövt sova många timmar.
Jag får hjärnbrist utan sömn.

Tror att gummiklubba kanske är för snällt ;-)
Men kanske Du borde ta kontakt med Sjukvården å försöka få hjälp.

kram

Svar: Hjärnbrist kan man lugnt säga att man får 😜
Har haft sådana här perioder förut och aldrig lyckats få hjälp av sjukvården så de struntar jag i. Får fokusera på att inte bli galen istället 😉 Kram
Nilla

2 ME alltidvila:

Har inga svar på det tyvärr. Har själv provat nästan allt, det är ren tortyr. Var rädd om dig <3

Svar: Åh jag vet ju hur jobbigt du har det med din sömn ❤ Var rädd om dig du med 😚
Nilla

3 Hanna:

Fy för svår sömnbrist! Vet tyvärr precis hur det är! :(
Lider med dig! Kram

Svar: Jag vet att du vet hur det är ❤ Kram
Nilla

4 Åsa:

Så jag ska kanske vara tacksam över att jag vanligtvis sover galet många timmar jämfört med de flesta 😜
Hur går det, är Du galen eller har Du lyckats dova❓
Kram

Svar: Jag är nog galen nu 😜😂 Sömnen uteblir retligt nog. Kram
Nilla

5 Åsa:

Såg precis i fel ögonblick att jag skrev dova men menar ju sova 😔

Svar: Jag fattade det 😉
Nilla

6 Therese Åström:

Håller med det är tortyr att inte kunna sova, speciellt när man är så utmattad. Har haft långa perioder då jag inte sov alls i samband med att ME:n bröt ut och under skov och det är fruktansvärt. Har aldrig mått så dåligt som under de perioderna.

Har inga bra tips egentligen utan det är bara att försöka hitta det som fungerar för en själv eller att utgå från de vanliga sömntipsen om sömnhygien.

Jag är så tacksam att sömnen fungerar okej för tillfället. Tror det beror på bl.a akupunkturen och moxan men också att jag har koll på min energinivå.

För min del är det bäst om jag gjort precis lagom mycket under dagen. Alltså inte för mycket eller för lite. En skön ergonomisk madrass är toppen. För mig är det en halv Immovane som gäller när jag inte kan somna eller när jag känner i kroppen att jag gjort alldeles för mycket. Sätter in den direkt, på det sättet tar jag faktiskt färre insomningstabletter. Tycker även det är skönt att lyssna på avslappning eller ASMR för sömnen när jag ska sova. Att meditera är också bra om man inte kan sova. Det ger iallafall mer återhämtning än att ligga och oroa sig vilket man lätt gör.

Svar: Tack för alla tips. Håller med om att en lagom aktivitetsnivå är viktig. Meditation har jag prövat mot insomningsproblemen men inte tyckt funkat. Fungerar bäst för mig att meditera på dagen 😊
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen