nej, jag vill inte ha uppmärksamheten.

Jag fick nyss ett meddelande från en person som tycker att det är dålig stil att jag försöker sko mig på andras olycka och få fler läsare genom att skriva om andras kamp.

Nu är det ju inte mig jag vill rikta uppmärksamheten mot utan mot alla de som kämpar med ME i olika grader och hur tufft det är att inte få minsta lilla hjälp någonstans ifrån och inte att förglömma alla fantastiska anhöriga som också får kämpa i motgång.

Det är inte lätt att orka kämpa mot total utmattning, en kropp som känns som att den slits sönder inifrån och en hjärna som inte klarar av några som helst intryck. Och den här kampen pågår dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad, årstid efter årstid, år efter år, decennie efter decennie.

Handen på hjärtat, hur lång tid med influensa går det innan du uppsöker vårdcentralen? Och förväntar du dig inte någon typ av medicin? Det minsta de kan göra är väl att skriva ut antibiotika och hostmedicin?

Men med ME kan du inte förvänta dig någon lindring alls! En läkare sade till mig en gång, och jag är tyvärr långt ifrån ensam att höra sådana här saker, att det inte är farligt att ha ont.

Nej, det kanske inte är farligt att ha ont men det smärta som du aldrig får paus ifrån gör med din själ är farligt.

Maken frågade mig igår när vi chattade om det som hänt om jag någonsin tänkt på att avsluta mitt liv. Nej, det har jag inte men när jag mådde som sämst fanns det dagar jag önskade att jag slapp vakna igen och jag är övertygad om att jag är långt ifrån ensam att ha känt så.

ME är en allvarlig sjukdom som behöver tas på allvar. Vill du hjälpa till får du gärna skänka en liten peng till forskningen.

Du kan swisha till RME: Swisha till 123 056 33 95 - Alla insamlade medel går oavkortat till biomedicinsk forskning om ME/CFS

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Du personligen behöver icke uppmärksamhet,
men sjukdomen ME/CFS behöver uppmärksamhet och det ger Du, Du gör det bra <3
Om inte nån berättar och informerar om sjukdom som t ex ME eller psykisk ohälsa - OBS jag menar icke att ME är en psykisk sjukdom - det är en neurologisk - men psykisk ohälsa medföljer då man mår skit.

kram

Svar: Tack <3 Så är det ju, det är inte lätt att orka hålla humöret uppe när man har en trasig kropp sedan utesluter tyvärr inte en kronisk sjukdom andra sjukdomar som psykisk ohälsa. Kram
Nilla

2 Hanna:

Väldigt bra skrivet, Nilla 💙
Jag känner för att ge upp varje dag för att detta "liv" är så otroligt, otroligt plågsamt. Samtidigt är jag rädd för att kroppen ska sluta fungera helt och hållet och att jag ska dö då. Så det är mycket dubbla känslor. Framförallt MYCKET känslor. Kram

Svar: Jag förstår dig, inte för att det är någon tröst men man vill inte dö fast man orkar inte stå ut med plågorna längre. Kram 💙
Nilla

3 Lillemor:

Jävla idioter som kommenterarhos dig jämt:(

Svar: Japp!
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen