Var är skyddsnätet?

Jag har en vän som precis som jag drabbats av sjukdomen ME fast hon är otroligt mycket sjukare än vad jag är. Nu behöver hon akut hjälp av samhället men samhället sviker ännu en gång. Det måste finnas någon hjälp för henne att få, det kan inte vara meningen att allvarligt sjuka människor ska lämnas åt sitt eget öde! Läs Suss berättelse nedan och försök att inte bli arg. 
 
 
Det där skyddsnätet som ska finnas i Sverige fungerar inte har jag just upptäckt. Jag är mycket svårt sjuk i en neurologisk sjukdom. Jag har läkarintyg på att jag inte klar mig själv utan behöver stöd för att tex ta mig till toaletten (som finns ca 2 meter från sängen), ha en person närvarande när jag tar min medicin pga kvävningsrisk mm

Under hela min sjukdomstid har min man funnits där och hjälpt mig med allt jag inte själv klarar och som jag inte kan få hjälp av av hemsjukvård, hemtjänst och trygghetslarm med. Nu har han begärt skilsmässa och kommer flytta redan den här veckan (OBS! Jag lägger ingen värdering i detta val, jag är väl medveten om att han har haft det tungt och jobbigt länge.)

Nu till problemet, jag har inte hittat någonstans att bo eftersom det råder bostadsbrist i Borås och det kan ta 300-400 dagar att få en lägenhet. Och jag klarar inte att bo i detta huset själv. Jag kan inte ta mig ner själv och kan därmed inte ta mig ut om det börjar att brinna, jag kan sätta i halsen och dö varje gång jag dricker eller tar min medicin.

Jag är sängliggande 24/7, jag får i mig ca 600-800 kcal /dygn. (En näringsdryck, ett äpple och ca 1-2 dl vätska / dygn). Jag ramlar ofta och slår mig när jag ska till och från toaletten. 

Jag ansökte om att få bo på ett korttidsboende tills jag får tag på en lägenhet men fick nej!

Nu har jag INGEN mer energi i kroppen och jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska ta vägen. 

Så bra fungerar stödet till sjuka idag! Hemsjukvården har velat skicka mig till AVC men jag är för sjuk för det.

En liten undran, vem tar ansvar om jag dör? 

Troligen skulle det bara betyda ett problem mindre för de ansvariga.

Jag skriver inte detta för att jag vill att ni tycker synd om mig, jag skriver det för att visa hur verkligheten ser ut för oss sjuka idag.
 
Suss från Borås

Kommentarer:

1 Linda Nilsson:

Läste dina rader...Fruktansvärt!Du har ett stort hjälpbehov och ska inte behöva vara ensam.Jag jobbar inom LSS och har lång erfarenhet som både assistent och inom administration.Det
Du kan göra är att vända dig till ett assistansbolag dom har en egen jurist.De kan då hjälpa dig att ansöka
om hjälp i denna djungel av lagar,paragrafer och olika instanser.Om du vill får du gärna höra av dig till mig så kanske jag kan hjälpa dig på traven.Jag skickar
Dig en varm tanke och en stor kram 🌼 Linda 😊

Svar: Tack, jag vidarebefordrar din kommentar till Suss.
Nilla

2 solveig lundgren:

Hälsa Eva att jag önskar att jag kunnat hjälpa henne och att jag önskar henne allt gott. Ett tips för att få makten att ändra sina sjuka regler är att gå till massmedia och trycka på så att den feiska allmänheten får upp sina ögon för hur sjuka behandlas i dagens Sverige.

Svar: Jag ska hälsa henne <3
Nilla

3 Linda:

Ska jag säga ärligt vad jag tror? Jag tror att man vill göra det så svårt för oss kronisk sjuka att vi hellre väljer att ta livet av oss. Jag tror det. Då slipper de oss, och vi slutar kosta pengar. Det finns bara ett slags människor som är värda något idag. Och det är heltidsarbetande människor. Gamla, funktionshindrade, funktionsnedsatta, handikappade....det är lättast om vi tar livet av oss. Fast indirekt är det ju samhället som i så fall tar livet av oss. Kan man stämma staten för mord i så fall?

Svar: ♥♥♥
Nilla

4 Marina Sångängel:

Känner så starkt att en människa inte har något värde om man inte kan jobba dygnet runt utan en enda sjukdag. Jag hade så gärna kommit och hjälpt henne just för att jag beundrar henne så!
Det har gått för långt när myndigheter som är satta att värna de svagaste istället förnedrar dem och hyr in jurister på konsultbasis för att de ska kunna slingra sig! Massor av styrkekramar till dig!

Svar: ♥♥♥
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen