Hittehund

Här händer inte så mycket mer än att maken och jag anpassar oss efter löpande tik och två pilska taxar. 😂

Maken går åt ett håll med taxarna på långpromenad medan jag går åt andra hållet med tjejerna. Hemma får de turas om att röra sig i olika delar i huset och vi fortsätter att klättra över kompostgaller.

Idag på förmiddagen så säger maken: vad är det för en hund som är i vår trädgård? Jag tittade ut och såg en rodesian ridgeback som verkade lite bilden så jag sprang ut och fångade ett koppel och hundgodis på vägen.

Efter lite lockande och pockande vågade han sig fram till mig så att jag kunde koppla honom. Han fick lite vatten och mat för att vi skulle bli kompisar 😉

Medan maken tog över kopplet så försökte jag ringa polisen där en automatisk röst meddelade att de kunde ringa upp mig vid 21.00. Ja men vad ska vi göra med en så stor hund så länge, det går ju inte med fyra småfisar varav en löper och troligtvis finns det en orolig ägare någonstans så jag ringde närmsta veterinärklinik dit vi fick komma för att kolla chip.

Så ska man få in en helt okänd stor unghund i en främmande bil, tur att maken var hemma för jag hade aldrig lyckats själv även om han verkade tycka att jag var helt okej. Jag hade i alla fall gott godis 😉

Maken fick lyfta ur hunden ur bilen vid veterinären så jag tog kopplet och fortsatte in. Vi fick möte av några små bjäbbiga hundar men den store rymmaren gick stolt förbi utan att ägna dem så mycket som en blick.

Evidensia hjälpte oss att spåra och kontakta ägaren och tog hand om hunden tills ägaren kom. Nu får vi väl se om polisen ringer vid 21 😂

Det kanske inte är så konstigt att folk ringer 112 även vid icke akuta fall om det är så här svårt att komma fram på det andra numret.

Jag är i alla fall glad att det löste sig så smidigt för vovven som rymt ända från Mölnlycke. För er som inte vet så är det kanske 3-5 km fågelvägen men jag tror inte att han flög 😉 





Kommentarer:

1 Åsa:

Du vet ju att en löptik luktar gott och det sägs kunna locka hanhundar som befinner dig flera kilometer bort att komma ångande och hoppas på tur 😜
Nu var det då en otroligt storväxt friare 😁
Skönt det ordnade sig 👍
Kram

Svar: Ha ha, ja det kanske var en herre på friarstrå vi fann. Med tanke på hur Stella sniffar där han befann sig i gräset så tror jag att inte hon hade varit helt ointresserad 😂 Kram
Nilla

2 ME alltidvila:

Vilken fin hund och vad bra att ni hjälpte honom rätt <3 Kram

Svar: 💗
Nilla

3 Hanna:

Vilken tur att han kom till rätta igen!
För några år sedan var vi med om samma sak! Tror det var vår ena bonushund som lockat hit honom med. De kan känna lukten av en löptik på många km.
Kram

Svar: Ja det var skönt att han kom till rätta och så fort. Där ser man hur viktig märkningen och registreringen är. Matte och husse måste ju ha varit jätteoroliga. kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen