Skrutt

Det Ă€r lite skrutt med kroppen just nu 😜 Sedan ett par veckor sover jag nĂ„gonstans mellan en och tre timmar per natt. Det Ă€r inte helt ultimat för tĂ„lamod och humör 😂

Jag har en temp pĂ„ runt 38 grader sedan i alla fall nĂ„gon vecka. Tror det nĂ€rmar sig tvĂ„ men ni vet det dĂ€r med minne 😉

Jag fryser konstant. PÄ natten har jag understÀll, thermosockar och fleecetröja och ligger under tvÄ tjocka tÀcken och tvÄ filtar och fryser.

SĂ„ jag lĂ€ngtar faktiskt redan rĂ€tt rejĂ€lt till sommaren och det kĂ€nns inte helt avlĂ€gset att flytta söderut en sĂ„dĂ€r sex mĂ„nader om Ă„ret. Jag gillar liksom inte att frysa sĂ„ att det gör ont 😜

Jag borde ta det lugnt och lÄta kroppen vila upp sig men livet kommer emellan mest hela tiden. IgÄr fick jag Äka med Stella till veterinÀren dÄ hon fÄtt en knöl pÄ svansen.

Vi avvaktade lite först och tÀnkte att det kanske var ett bett (mitt i vintern, jajamen) eller nÄgot annat som skulle försvinna av sig sjÀlv men icke sade Nicke. Hon verkade i alla inte besvÀrad av den.

VeterinĂ€ren tog prov pĂ„ den men sade nĂ€stan direkt att hon tror att det Ă€r en ofarlig vĂ€tskefylld cysta. Hoppas, hoppas ❀

Jag hade tÀnkt att boka in bÄda hundarna pÄ simtrÀning men det fÄr nog vÀnta till efter jul om jag ska orka. Frisören för min del fÄr nog ocksÄ vÀnta.

Tovutredning pĂ„ Stella som Ă€r i tovĂ„ldern dĂ„ hon byter frĂ„n valp- till vuxenpĂ€ls tar ungefĂ€r en timme varje morgon och sĂ„ har vi noseworkkurs, den vanliga fys/rehabtrĂ€ningen och sĂ„ ska visst en jul förberedas 😂

SÄ om nÄgon tycker att jag skriver för sÀllan sÄ Àr det för att jag försöker att inte tappa nÄgon av de bollar jag mÄste hÄlla i luften just nu.

Ja och sĂ„ mĂ„ste jag försöka hitta nĂ„got varmt och skönt för Stella att ha pĂ„ sig utomhus dĂ„ hon fryser sĂ„ knĂ€na spelar kastanjetter bara hon ska ut och kissa. Bella frös lika mycket den vintern hon bytte pĂ€ls sĂ„ jag vet att det gĂ„r över men stackaren ska ju inte behöva frysa. 

Eftersom det Ă€r snudd pĂ„ omöjligt att hitta nĂ„got kĂ€ckt som inte blir klumpigt stickar jag nu en "understĂ€llströja" till henne i mjukt ullgarn. Vad gör man inte för de smĂ„ liven 😉

Kommentarer:

1 Ă„sa/nalta norrland:

Har funderade tidigare idag hur det egentligen var med Dig... det verkar vara mycket som hÀnder just nu.

Du behöver kanske lite time out ;-) kan inte Din kÀre make sÀtta Dig pÄ en stol nÄn timme sÄ Du hinner varva ner (skÀmt, ja det kÀnns som bÀst att jag skriver sÄ... vem vet nÄn kanske tror jag Àr dum med Dig)

Jag sover mellan 12 - 14 timmar dygnet sÄ jag skulle behöva lite fler vakna timmar ;-)

Ha det sÄ bra Du kan, kram

Svar: Ha ha, han gör sina tappra försök men ibland ramlar saker bara över en.
Du kan fĂ„ nĂ„gra av mina vakna timmar, jag har nĂ„gra över 😉 Kram
Nilla

2 PisanLitenUggla:

Men fy och usch att du fryser sĂ„! Det Ă€r ju jĂ€ttejobbigt. SjĂ€lv Ă€r jag precis tvĂ€rtom.... Har du nĂ„t pĂ„ huvudet dĂ„ nĂ€r du sover? Du kanske skulle ha mössa ocksĂ„ - nattmössa :-) Jag skojar inte, det Ă€r bara det att det ordet - nattmössa - lĂ„ter sĂ„ roligt, och sĂ„ tĂ€nker jag pĂ„ Beppe och hans godnattstund. Men det Ă€r vĂ€l inte sĂ„ tokig idĂ©, dĂ„ har inte vĂ€rmen nĂ„gonstans att smita ut frĂ„n dig ju. Fast du kanske redan har provat. Har du elektrisk vĂ€rmefilt? Det kan kanske hjĂ€lpa lite ocksĂ„. Kramis! ♄

Svar: Kanske ska börja med mössa och vantar ocksĂ„. Kommer snart bara vara nĂ€san som sticker ut 😂 Elfilt har jag men vĂ„gar inte ha igĂ„ng den med hundarna pĂ„ natten. kramis
Nilla

3 Åsa:

Men Du om vi byter ihop oss lite 😜 Du ger mig ett par tre fyra valna aktiva timmar sĂ„ fĂ„r Du motsvarande mĂ€ngd timmar med vila & sömn 😝 jag Ă€r typ aktiv ifall jag nu kan anvĂ€nda det ordet đŸ€” mellan kl 13 - 19 i bĂ€sta fall... det Ă€r dĂ„ jag hĂ„r ut med Frost, fixar hĂ€r hemma Ă„ jĂ€mtar Elin... skjutsar hit Ă„ dit samt ordnar nĂ„n form av middag Efter kl 19.30 Ă€r det typ tack Ă„ go natt Ă€ven om jag Ă€r vaken fram till midnatt.
Helt galet 😔
Kram

Svar: Det hade ju varit perfekt 😊 Jag Ă€r aktiv frĂ„n fm till kanske runt 19 med ett par pauser men ligger vaken stora delar av natten 😜 Kram
Nilla

4 Maria:

Hej Nilla, Var pÄ svansen sitter knölen? LÄngt upp, nÀra roten har hundar en doftkörtel som heter violkörteln (!) tror jag det var om inte ME-minnet luras. Den bestÄr av ett omdÄde med flera talgkörtlar. Den kan bli inflammerad och det hÀnder ofta nÀr hunden Àr ung och vÀxer och kanske börjar nÀrma sig könsmognaden. Det kan se ut som mÀngder med svarta pormaskar dÀr nÄgra blir som finnar fyllda med var och blod vilket sjÀlvklart gör rÀtt ont o mÄnga försöker hugga sig Ät svansen till. Ibland gÄr det över av sig sjÀlvt och ibland mÄste man operera eftersom finnarna vÀxer bÄde pÄ djupet och pÄ höjden o kanske spricker = blod och var kommer ut (jÀttekul!) - Sedan kan det vara en vanlig oskyldig fettkörtel som man inte behöver göra ngt Ät ocksÄ; en del hundar o en del mÀnniskor Àr s k knölbildare! - Ja, du kanske visste allt det hÀr men ÀndÄ - ville dela med mig ifall att. VÄr första hund + alla kullsyskon fick inflammerad violkörtel nÀr de var i tonÄren och opererades en efter en. PÄ vÄr tik sprack den och det sprutade var o blod upp pÄ hallgarderoben! Vi hade en smÀrttÄlig tik men det mÄste ha gjort ngt grymt ont. Hon fick Àta rÀtt mkt antibiotika, minns jag. Svansarna rakades pÄ alla syskonen runt körteln sÄ att det sÄg ut som lejonsvansar i flera mÄnader. Jag fick t o m frÄgan av ngn vad det var för spÀnnande ras jag hade (det var en hoffe och de har stora polymer till svansar). En annan anklagade mig raskt för djurplÄgeri eftersom hon bara antog att jag gjort det för mitt eget nöjes skull... Suck. Lycka till med din lilltjej oavsett vad det Àr för sorts knöl! Kram fr en ME-syster som Àgnat en timme Ät att tvÀtta bort det bajs fr tassar, golv o handdukar som ena hunden rÄkat kliva i under rastningeb i halv snöstorm

Svar: Hej Maria, knölen satt mitt pÄ svansen pÄ undersidan. VeterinÀren sade att det var en vÀtskefylld cysta som mycket vÀl kan komma tillbaka men det var i alla fall inget inflammerat eller nÄgot annat farligt och Stella verkade inte ha det minsta ont av knölen.Det lÀt allt annat Àn kul med den inflammerade körteln dina hundar hade. TÀnk att folk alltid ska ha synpunkter pÄ saker de inte vet nÄgot om.
Åh sĂ„ kul med bajsiga tassar, not. Kram
Nilla

Kommentera hÀr:

Besökstoppen