pollensäsongen är igång.

De senaste veckorna har näsan runnit och kliat, ögonen kliat och jag har varit tröttare än vanligt så pollensäsongen är helt klart igång även om det var vantar på på promenaden idag.

Förutom lusten att köra upp en flaskborste i näsan så blir jag extra känslig mot livsmedel som kan ge korsallergier vilket betyder att det jag oftast kan äta på vintern, som exempelvis äpplen, nu ger kli i halsen.

Jag är ju väldigt allergisk mot fisk och har svårt att hitta ägg jag kan äta. Det behövs att hönsen inte är uppfödda på fiskmjöl och det är inte så att producenterna skriver ut vad hönsen får för foder, förutom någon enstaka som skriver att de ej får fiskmjöl. Tack för det 😊

Idag åt jag ett kokt ägg innan jag gick på promenad och fick ganska snart ont i lungorna. Dessa hönsen, tror jag, ska inte ha fått fiskmjöl så kanske har jag blivit känslig mot ägg oavsett hönsen foder 😜

Det var lite lustigt på kursen i helgen så sade en deltagare att maten är viktig för mig. Hen tänkte nog att jag ägnade mycket tid och passion i köket men i själva verket tar maten upp mycket av vår tid här hemma. Framförallt för maken som måste läsa på allt både fram- och baklänges när han handlar och för mig som måste vara noga med vad jag stoppar i munnen.

Som i helgen hade det ju varit trevligt att gå ut och äta lunch med de andra kursdeltagarna men samtidigt är det inte värt magkramper och blödande tarm om restaurangen inte har koll på sin ingredienser eller risken för kontaminering förutom risken att någon kanske vill äta fisk eller skaldjur.

Då är det lättare att stanna kvar i lokalen och äta sin medhavda och något trista matsäck och känna sig som en osocial kuf 😜

Nu hade jag faktiskt sällskap av en annan deltagare som också hade med matsäck så lite mindre kuf den här kursen 😂

Det är faktiskt lite svårt att tycka att det är gott med mat eller kul för den delen när det känns som det mesta ger tarmproblem, klåda eller svårt att andas. 

Ibland tycker jag synd om maken när han frågar vad vi ska hitta på att äta och han bara möts av en tom blick. 

Men jag tyckte faktiskt att den gluten- och laktosfria, vegetariska lasagen utan lök var riktigt god härom veckan 😂





Kommentarer:

1 ME alltidvila:

Förstår dig precis... Jag slutade för längesedan att äta på restaurang och ifall jag var tvungen så fick jag prata/maila med någon innan så det inte blev några fel. Det orkar man ju inte hålla på med... Kram

Svar: Nej, det kan man ju göra om det är något speciellt tillfälle. Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Håller med Dig... inte så oväntat ;-)

Jag tycker att med all den snö å kylig luft så borde pollen å annat otyg hålla sig borta, men icke... jag har ju blivit mer matkänslig senaste veckan, det jag tålde under vintern har plötsligt åter igen börjat ge utslag.

Även om Du är en kuf så är det en himla trevlig kuf <3 en av de bästa i världen <3

kram

Svar: Det är jobbigt när man inte kan äta det man vill :-p

Du är för gullig du :-* Kram
Nilla

3 N:

Jag tål ju fisk, och är inte luftburet allergisk mot någon mat, och är så glad att jag hittat stället som har stenkoll på gluten som gör stans godaste Sushi. Finns ett ställe till i stan som har stenkoll. De hade dessutom en supergod ny kaka när mamma o jag fikade där i helgen, som jag kunde äta :) Inte mysigaste stället att sitta på, men det vägs ju lätt upp av att man inte riskerar att bli "förgiftad". Man får ju sina stamställen när man väl hittat guldkornen.

Svar: Men åh så härligt med ett ställe som man kan lita på. Finns ett fik i vår stad där tjejen har stenkoll men just nu när de bygger om centrum är det fullt med byggubbar 😜
Nilla

4 Hanna:

Jag tycker inte heller det är roligt med mat längre. Allt jag äter gör klådan värre och ger utslag på kroppen. Och inget smakar gott, har ingen aptit alls och tycker allt smakar annorlunda- äckligt, som om det vore något fel på maten, trots att det inte är det.
Och vad jag än äter får jag alltid ont i magen, blir ännu mer utmattad och drabbas av förlamningar för att det är så jobbigt att äta, trots att jag får maten serverad i sängen. Inte lätt.
Kram 💙

Svar: Nej det är inte lätt och du din stackare som har det tillräckligt jobbigt ändå. Kram 💙
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen