Det där med allergier 😜

Maken och jag ska ha lite fest eller kalas eller vad man nu ska kalla det om ett tag eftersom vi båda fyller 50 i år.

Vi tänkte oss att bjuda på smörgåstårta för enkelhetens skull men så var det det där med allergier. Det är inte en enda av de jag kontaktat som fixar glutenfri smörgåstårta.

Jag hittade till slut en som kan göra glutenfria landgångar och när jag sade att de måste vara laktosfria utan kött, fisk, skaldjur, äpplen, nötter och citrus undrade hon vad jag tänkt att hon skulle ha på egentligen 😂

Nu ska jag bara hitta någon som kan fixa en vanlig tårta utan allt 😜

Ska jag orka vara med på festen behöver ju det mesta köpas färdigt och maken kommer att få slita med annat som att sätta upp partytält, hämta mat mm så att fixa det som ska ätas själva känns inte aktuellt.

Men skam den som ger sig, vi ska nog få ihop något. Kanske slutar med att vi bjuder på varsin Piggelin 😂

Mina barn vill inte ens se åt en Piggelin eftersom det var det de fick varje gång kompisar på förskolor, skolor och kalas fick något gott att äta 😜

Uppdatering: har faktiskt lyckats beställa tårta utan allt 😂 Lite imponerad av min egen ihärdighet och butikens service 😊








Kommentarer:

1 ME alltidvila:

Dessa allergier... Hoppas det löser sig <3

Svar: Det gör det säkert på ena eller andra viset 😊
Nilla

2 Åsa i Åsele:

Att vara allergisk är att vara avig 😜 många gånger får jag känslan att dem tror vi matallergiker gör oss lite märkvärdig... för SÅ farligt kan det väl ändå inte vara 😜😔

Svar: Precis så upplever jag det också. En del till och med har testat om jag verkligen reagerar om jag inte vet om att jag utsätts för någon allergen 😜
Nilla

3 Lisbeth:

Smörgåstårtfabriken i Majorna (Sandarna) gör jättegoda smörgåstårtor som man också kan få gluten- och laktosfria. De andra grejorna vette sjutton, men de är väldigt bra at ha att göra med. Vi brukar tex byta ut ostfyllningen eftersom det är lagrad ost i den - och det tål inte jag :D
(Såg nu att de löst sig, men tipsar ändå ;) )
Kramar

Svar: Tack, alla tips är bra. Kan ju hända att vi vill handla fler gånger 😊 Kram
Nilla

4 Pisan/Liten Uggla:

Funderar också på smörgåstårta till min 50-årsdag om nån vecka. Vill gärna ha en laktosfri, får kolla om man kan få det här där jag bor, har 2 ställen att välja på.
Kramis! ♥

Svar: Det är ju rätt smidigt med smörgåstårta 😊 Kram ❤
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen