Prövar mig fram

För ett par veckor sedan så skrev jag om att jag var sjukt trött och yrslig och tänkte att det nog kunde vara någon brist på någon vitamin eller mineral.

Jag har sedan dess tagit c-vitamin med spirulina, berocca boost förutom de vanliga multivitaminerna. Och någon vecka körde jag på med mina b12 sprutor nästan varannan dag. Jag har ju glömt att ta dem i långa perioder så jag har lite att ta igen 😉

Jag tyckte att jag blev piggare och framförallt så blev det som jag trodde var PMS-humör bättre. Så denna vecka har jag igen glömt att ta någon spruta och vips så kände jag mig som om jag gått igenom en dokumentförstörare och hade världens värsta PMS-humör. Fast det är kanske inte PMS-humör utan utmattning 😜

Jag kan inte koncentrera mig, har inget minne, kan inte få fram rätt ord när jag pratar och vill bryta ihop för minsta lilla motgång och så fungerar händerna sämre än vanligt. Funkar väldigt dåligt med noll tålamod 😁

Idag var jag nästan lite imponerad av mig själv, jag kom ihåg att ta sprutan och bara ett par timmar så känner jag att humöret blir bättre.

Kanske har jag något vajsing på upptaget av b12 tillsammans med att jag inte får i mig det genom kosten. Jag kan ju inte fortsätta att ta sprutor varannan dag på eget bevåg för då är Sprutorna snart slut så frågan är om jag ska ta kontakt med vårdcentralen för att kolla upp mig, leta rätt på en nöringsterapeut i närheten eller hoppas att det är något övergående.

Gottfries tror ju att vi med ME inte tar upp b12 ordentligt genom tarmen och att det är därför vi blir hjälpta av sprutorna men det kan man ju glömma att säga till de på vårdcentralen 😜


Kommentarer:

1 Therese Åström:

Är också inne i en sämre period. Min hjärna är känsligare igen. Vet inte exakt vad det kan bero på, kanske pga att det blivit ljusare ute och att jag inte fått moxa på två veckor. Ska tack och lov på behandling om två timmar. Skönt att sprutorna ger dig lite lindring men förstår att det inte går att ta så ofta i längden. Jag har inte fått testa B12 sprutor men det skulle vara intressant och se om det gör någon skillnad.

Jag håller tummarna att jag på måndag ska kunna ta mig iväg till TCM läkaren jag har tid hos.Fick boka om pga sämre mående. Ska testa att kombinera moxandet med örtmedicin och kostråd enligt kinesisk medicin. Vill få ordning på just näringen. Vi får se hur det går 😊

Svar: Vad synd att du inte fått prova sprutorna. Det är ju inte alla som märker någon skillnad men då vet man i alla fall.

Det låter som rätt väg att gå. Kosten och näringsupptaget är så viktigt för vår hälsa. Jag håller tummarna. Kram
Nilla

2 En långvarig förkylning:

Det där med vitaminbrist är ju inte självklart. Tar inte b12, men har fått reda på att jag har mutation på genen som metylerar folat. Så jag testar metylfolat nu. Och det hjälper ju att ta upp b12 bättre. Min man fick bättre effekt av sprutorna när han började med metylfolat, han har samma mutation.
Och så testar jag d-vitamin, det är ju som lägst nu på vintern. Men jag tål inte i vilken form somhelst. Min läkare skrev ut kalktabletter också, och jag verkar tåla och ta upp d-vitamin bättre då.
Gäller ju att veta alla kombos och varianter.
Hoppas du hittar rätt för dig!

Svar: Det är verkligen inte lätt. Är därför jag tänkte att det kan vara bra att träffa en näringsterapeut/alternativmedicinare igen. Bra att ni hittat något som hjälper er, vet ju hur svårt framförallt du har det med kosttillskott och läkemedel. kram
Nilla

3 åsa i åsele:

Skyll på årstiden ;-)

Har en kompis som var till läkare å sa att hon var trött, orkeslös, noll energi etc å att hon efter arbetsdagens slut var tvungen att vila/sova för att orka med nästa dag, hon kände att det fans inget liv,
läkaren svarade att denna årstid var alla mer trötta, även han ;-)

Försök prata med dem på VC om B12, kanske funkar det att kombinera sprutor med tabletter?
Jag tar ju tabletter, Folsyra B6 B12, Behepan 1mg och Folacin 1mg - en tablett av varje en gång om dan.

kram

Svar: Jag tror jag hoppar vårdcentralen till att börja med, orkar inte argumentera om allt men ska nog kolla b12 tabletter receptfritt till att börja med 😊 Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen