Läkarbesök.

Idag var jag på Gottfriesmottagningen för att förnya lite recept, 1200 kr kostade ett återbesök. För mig är det värt varenda krona då jag får recept på de läkemedel som underlättar min vardag.

Efter att jag fått beskriva på vilket sätt b12 hjälper mig så berättade professorn att man för ett antal år sedan kunde se i ryggmärgsvätskan att vi med ME har b12 brist i hjärnan. På något vis tar sig inte vitaminet igenom hjärnbarriären och därför uppstår en brist i hjärnan som inte går att se i blodprov. Vi har tydligen också överskott av homocystein pga just b12 bristen. Detta visar tydligen på något sätt som jag inte hängde med på att ME är en autoimmun sjukdom.

När jag sedan berättade på vilket sätt LDN hjälpte mig (minskar halsont och influensakänsla) så sade han att även detta visar att det lutar åt att ME är autoimmun.

Eftersom jag har allergier, astma, hypotyreos och migrän som också är autoimmuna så är det ju inte helt otippat. Mitt immunförsvar har ju helt klart gått bananas sedan länge 😂

Och kanske förklarar det också varför så många mår bättre av en ändrad kost. En stor del av värt immunförsvar sitter ju trots allt i tarmarna. Så man behöver inte ha inbillat sig att man har ME bara för att man blir bättre av annan kost 😉

Professorn var väldigt noga med att påpeka att mina läkemedel inte botar ME men att de lindrar besvären och att det hjälper de gärna till med så att man får ett drägligare liv.

Och han skrev faktiskt ut starka värktabletter till mig att ha när värken är så jäklig att man inte står ut.

Han har inte velat skriva ut det förut då det krockar med b12 på något vis i levern (och dämpar effekten av b12) men om det gör att jag kan ta mig iväg på kalas och annat kul någon gång ibland så kunde han tänka sig att skriva ut några piller.

Han bad om ursäkt för att det är så dyrt att gå till dem nu och för att vårdcentralen inte vill hjälpa till med de läkemedel som ändå är näst intill ofarliga som b12 och LDN.

Det borde verkligen vara en rättighet för varje individ sjuk i ME och/eller fibromyalgi att träffa läkare som är insatta i sjukdomarna och som kan hjälpa till med symptomlindring. Även om nu inte b12 och LDN hjälper alla så kanske det finns annat att prova?

Det är skönt bara att slippa höra sådant som att det inte är farligt att ha ont eller att alla somnar bara man är tillräckligt trött eller det är väl inte konstigt att du inte sover på natten om du vilar hela dagen 😜 Konstigt att jag sover sämre ju mer jag gjort på dagen då.

Efter besöket åkte jag till apoteket för att hämta det som var slut hemma men inget recept så får hoppas professorn inte glömt att trycka skicka. Han är kanske lite glömsk ibland 😂


Kommentarer:

1 Åsa i mobilen:

Svar Du vet med Runkeeper så har jag koll på antal promenad å km utan att behöva tänka 🤪😔
Skönt läkarbesöket blev bra och förhoppningsvis fixar läkaren även recepten 👌
Kram

Svar: Fiffigt med runkeeper 😊 Får nog ringa dit imorgon och be honom skicka recepten 😜 Kram
Nilla

2 PisanLitenUggla:

Bra att du fick recept. Det är ju värt varje krona att få bli bemött respektfullt. Att professorn glömmer är ju inte så konstigt egentligen, han borde vara en bra bit över 80 nu... Kram! ♥

Svar: Att det är 😊 Nej det är nog inte så konstigt 😉 Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen