om ME på nyhetsmorgon

Jag såg nyss ett inslag på Tv4s nyhetsmorgon om ME, ett väldigt bra och informativt inslag. Det kom faktiskt en tår eller två.

De nämnde filmen Unrest som finns med svensk text på Netflix. Jag måste försöka få sett den.

Sedan hade de professor Jonas Berg-någonting på plats och han berättade att det går framåt med forskningen och man har sett avvikelser i något med molekylerna på ME-sjuka, man har också sett en låggradig inflammation i hjärnan, sett något autoimmunt inslag och någon avvikelse i metabolismen så visst är det en riktig sjukdom. Om någon nu tvivlade.

RMEs ordförande var där och berättade om sin sjuka fru och deras vardag och Jenny ställde väldigt bra och relevanta frågor.

De pratade om att kunskapsläget framförallt är dåligt i primärvården. Ja ett väldigt bra inslag helt enkelt.

Jag överrumplades lite av mina känslor när jag såg programmet. Jag kände självklart en stor tacksamhet över att jag haft turen att bli så mycket bättre men kände samtidigt en stor sorg för alla de som kämpar för sin överlevnad varje dag.

Jag påmindes om de känslor jag själv hade när jag var som sjukast. Hur uppgiven jag kände mig när det kändes som någon slet sönder min kropp inifrån och ingen läkare ville hjälpa till med smärtlindring.

Hur utmattande det var att fixa något så enkelt som en lätt lunch till mig själv när hela jag vibrerade av mjölksyra.

Hur hela jag fylldes med sorg när det kändes som hjärnan skulle explodera när jag försökte umgås med min familj.

Även om inte jag behöver känna så längre så finns det tiotusentals, bara i Sverige, som slits mellan hopp och förtvivlan mellan kämparglöd och uppgivenhet. Varje dag ❤

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Jaa Du, än är lång väg innan ME blir en riktigt sjukdom för många läkare och annan personal inom sjukvården.
Men så bra att det nu pratas om detta på tv å att det sprids, ju mer info desto bättre.

kram

Svar: Precis, men ju mer man pratar om det så kanske även läkarna som inte fattat kan få upp ögonen. kram
Nilla

2 Hanna:

Jag orkar/kan inte se på tv längre men pappa spelade in de minuter som inslaget var så jag kunde se bara det. Tycker också det var ett mycket bra inslag!
Enda "felet" som jag ser det är att de säger "ME/CFS" och inte bara ME. Men ändå väldigt bra!
Förstår dina känslor. Och jag är uppriktigt väldigt glad för din skull att du mår så mycket bättre nu!
Kram

Svar: Vad bra att han kunde spela in det åt dig. De sade i alla fall inte kroniskt trötthetssyndrom 😉 Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen