Trötta ben ;-)

Vi har ju köpt en enkel hundvagn med samma typ av hjul som en paraplysulky för att köra Stella i när hon inte orkar gå längre. Bella är ju van vid sina promenader och behöver dem även om vi fått en familjemedlem till :-)

Det vi inte tänkte på är att det är allt annat än lätt att köra en vagn med små hjul på grusvägar och det är ju det vi går mestadels på och så lägger man till två hundar och två koppel att hålla ordning på så är Nilla nära psykbryt innan promenaden ens börjat.

Båda hundarna går jättefint i koppel så det är inte dem jag blir irriterad på utan på att jag inte får ihop två armar med allt jag ska hålla koll på 😜

Idag snöar det dessutom en massa blöt snö så jag lämnade faktiskt vagnen hemma och bar Stella när hon inte orkade gå längre. Så liten hon är, 13 veckor och 2,8 kg, så knatar hon på riktigt bra men man får ju inte glömma att hon är en liten bebis som blir trött även av alla intryck och dofter.

Jag är rätt värdelös på att uppskatta avstånd men tror att jag bar Stella några hundra meter, kanske 5-600 meter innan hon fick gå en liten stund igen.

Hon har inget emot att bli buren när hon är trött och hänger snällt i mina armar och Bella går så fint jämte mig att jag egentligen bara behöver koppel som en säkerhetslina utifall att hon skulle bli skrämd.

Nu är vi inne och båda hundarna sover sött och mina axlar värmer och migränen har smugit sig på. Det är ju en väldans tur att vi inte köpt en leonberger 😂

Nu har jag beställt en hundryggsäck där jag kan bära Stella lite mer ergonomiskt som jag hoppas underlättar livet med valp lite.

Jag tänker att den kan komma till användning rätt mycket till sommaren också när vi vill ta lite längre utflykter där marken inte är jämn asfalt 😉

Ibland får man inse sina egna begränsningar och försöka hitta lösningar för att komma runt problemet. Mina armar är klena och då ska jag inte bära nästan 3 kg mer än några meter så förhoppningsvis hjälper ryggsäcken och den kostade bara lite drygt 300 kr 😊

Kommentarer:

1 Pisan/LitenUggla:

Kan du inte ha ett sånt där bälte man sätter runt midjan som man sätter fast hundarnas koppel i, då behöver du inte använda armarna lika mycket kanske. Ha en fin onsdag! Kram! ♥

Svar: Ett sådant bälte har jag men kopplena trasslar sig likt förbenat 😜
Det är ju bara nu i början när Stella inte orkar gå så långt som det blir lite knöligt men tack för omtanken ❤ kram
Nilla

2 N:

Ha Ha Jag tänkte föreslå en sån där bärsele för småbarn. Men du hade ju listat ut det själv. Hade ingen aning om att det fanns såna för hundar. De lär ju vara ännu bättre än en för barn.

Svar: Ha ha, det finns så mycket grejer till hundar så du kan inte ana 😉 En del som man faktiskt kan behöva men också en väldans massa onödigt 😂
Nilla

3 åsa i åsele:

Söt liten Stella-bebis, hon väger ju strax under en nyföding, Elin vägde lite drygt 3kg när hon föddes.

Absolut tur Ni icke köpte en modell större hund, fast då kanske den ändå orkat gå lite längre...

Tycker Bella gör det bra som inte är svartsjuk/avundsjuk och dum med lillasyster.

kram

Svar: Sant, en större hund hade antagligen orkat gå längre fast Stella knatar på bra med de korta benen 😊
Ja, Bella är en jättefin storasyster som vi är stolta över. Kram
Nilla

4 Anonym:

Nu när du fått en liten bebis är det viktigt att du inte glömmer Bella. Det gör mig ledsen att se att du mest lägger upp bilder på babyn på Instagram, det verkar som du helt plötsligt glömt av din prinsessa.

Svar: Jag kan försäkra dig om att jag inte glömmer Bella. Det är en stor omställning för henne att få en "lillasyster" som konkurrerar om husse och matte men vi båda försöker se till så att hon får den uppmärksamhet och kärlek hon förtjänar. Hon får precis som tidigare massage av matte på trimbordet varje morgon när vi ska borsta pälsen precis som Stella fast Stella får en kortare stund.

Att jag delar fler bilder på Stella på Instagram betyder ju på inget vis att jag älskar henne mer utan att det händer så mycket så fort när de växer att jag vill ha massa minnen precis som jag har med Bella. Och hundarna har ju faktiskt ingen aning om att de finns på Instagram 😉
Nilla

5 Therese Åström:

Ja det är ju tur att hon är liten. Helt rätt tänkt med ryggsäck, man får hitta på smarta knep för att underlätta vardagen.

Svar: Tack man får ju försöka komma på lösningar som funkar 😊
Nilla

6 åsa i åsele:

Läste kommentaren här ovanför om fler bilder på Stella på Instagram, för min del går det i vågor... ibland massa bilder på Frost, sedan är det Bullen som är huvudperson och ibland Elin :)
Dem tillhör alla flocken och vad Du (vi) visar på Instagram har absolut inte nån betydelse på vilken hund/människa Du älskar mest.
Just nu då Stella är valp är ju hon extra skoj både att visa upp och att se <3
kram

Svar: Precis så är det :-) och valptiden går ju så fort så då vill man ju ha lite roliga minnen kvar av den. kram
Nilla

7 Anonym:

Är det inte dags att arbeta?Tror du alla andra som jobbar mår helt bra?Orkar man ta hand om 2 hundar så kan man jobba.Ska vi andra försörja dig så du kan roa dig med dina hundar?

Svar: Nu har jag ju en egen firma där jag faktiskt jobbar när jag orkar så du behöver inte sitta på några höga hästar och anse att du försörjer mig.

Och sedan är det inte i närheten av den ansträngning det innebär att arbeta att ta hand om två små hundar som mestadels roar sig själva när jag inte släpper ut dem på tomten för att kissa eller leka av sig. Vi tränar kanske ett par minuter per dag och jag och hundarna går en promenad om dagen. Vilket arbete skulle det motsvara?

Vi skaffade vår första hund efter att jag blivit något bättre och för att jag inte skulle känna mig så ensam och onödig (eftersom ingen behövde mig). Om det bidragit till att jag blivit så bra att jag nu har en egen firma är väl det bara bra?

Att vara hemma och sjuk är långt ifrån betalt semester men jag skriver inte om alla dagar jag mår skit då jag mår bättre av att fokusera på det som jag faktiskt klarar nu för tiden men efter min promenad med hundarna igår hade jag feber, migrän och ont i halsen om det känns bättre för dig att läsa att jag fortfarande mår dåligt när jag aktiverar mig.
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen