Dåligt samvete

Jag har varit sjuk i ME i minst 12 år men blev troligtvis sjuk redan i tonåren eller möjligen när jag började jobba på förskola när jag var runt 18 år.

Professor Gottfries tror att jag började utveckla ME i tonåren pga en stafylokock-infektion jag hade när jag gick på mellanstadiet (tror jag 😜)

I efterhand förstår jag ju att det inte var normalt att svimma lite då och då vid ansträngning. Och att det inte var normalt att få influensa varje fredag när jag jobbade på förskolan. Och jag var ofta sjukt trött men allt det här kopplades samman med min astma och mina allergier.

Nog pratat om det. Jag ville bara förklara att jag troligtvis haft ME mycket längre än jag trott men det var inte förrän 2006 jag sökte sjukvård för min utmattning och mina domningar. Nu ljög jag, jag var faktiskt sjukskriven under olika korta perioder när jag var mellan 20 och 24 år (tror jag, igen 😉) men då kopplades mitt mående samman med sjuka hus.

I alla fall det jag egentligen ville säga var att jag får dåligt samvete och skuldkänslor över att jag blivit bättre när det finns så många svårt sjuka som fortsätter att vara sjuka år ut och år in. Det är inte rättvist.

Jag önskar att jag kunde dela med mig av något magiskt pulver till er alla men det enda jag kan dela med mig av är hopp.

Oavsett om jag nu varit sjuk sedan tonåren och i så fall i runt 35 år eller om jag blev sjuk omkring år 2006 och i så fall varit sjuk i 12 år så har jag ju blivit bättre utan att riktigt veta vad som hjälpt då jag ju testat allt mellan himmel och jord. 

Och jag tror inte att fokus bör ligga på någon mirakelmetod, för de finns nog inte. Än i alla fall. Det allra viktigaste att jobba med, tror jag, när man har ME är pacing och kosten. Om dålig mat kan göra oss sjuka är det ganska naturligt att bra mat kan få oss att må bättre. Och att pausa och vila är superviktigt när man har ME. 

Och man ska inte ha dåligt samvete för att man inte blivit frisk. Det betyder inte att man inget hellre vill eller att man inte försökt. Jag blev bättre först då jag slutat jaga bot och accepterat att mitt liv var som det var.



Kommentarer:

1 Anonym:

Tack för din fina blogg och att du delar med dig. Jag hoppas att du inte tar illa upp om jag ställer en hundfråga här. Du har skrivit antingen här eller på insta att din minsting är rädd för en mängd saker och jag undrar hur du tränar för att få bukt med det. Jag har själv en unghund som är nervös och hoppig för minsta lilla som dammsugare, nycklar som skramlar, you name it. Tack på förhand ❤

Svar: Nu måste jag börja med att skriva att jag bara är en glad amatör vad gäller hundar. Jag har absolut ingen hundutbildning så du tänker på det när jag skriver vad jag gör 😉 Stella är mycket riktigt rädd för en hel del men även förvånansvärt tuff i vissa lägen. När hon hoppar till av olika ljud hemma som skrämmer henne så låtsas vi som att det regnar, vi tröstar inte utan bara fortsätter med det vi gör.

Sedan jobbar jag mycket med att stärka hennes självförtroende rent generellt med mycket kroppskontrollsövningar i skogen som att hoppa upp på stenar och gå balans på stockar. Det får inte vara för svårt för de ska ju lyckas.

Jag går också på valpkurs och ska fortsätta på vardagslydnad för att stärka våra band och hennes tillit till mig. Samt att hon växer av att vara runt andra hundar och de övningar vi gör.

Idag när vi gick i skogen började hon skälla på en stor stock som hon tyckte var läskig så jag lät henne sitta ett par meter ifrån när jag och Bella gick och tränade lite på stocken och rätt vad det var så var även Stella framme vid stocken 😊 Lycka till
Nilla

2 Hanna:

Jag har troligtvis haft ME (och fibro) sedan jag gick i mellanstadiet. Sen blev det värre i högstadiet och nästintill ohållbart på gymnasiet. Men på något vis och tack ovärderligt stöd från Lina och m o p som körde till och från skolan för jag inte kunde cykla längre som jag gjort i alla år. Så efter studenten kraschade jag efter år av överansträngning. Vi köpte Trisse, jag ansträngde mig jättemycket för att uppfostra och träna med honom och det gjorde mig ännu sämre. Och sen dess har jag bara blivit sämre och sämre.
Så som det är nu är jag rädd att dö varje gång jag somnar för det är så sjukt jobbigt med ansträngningen. Jag är tacksam för varje dag kroppen klarar av att hålla sig vid liv.
EDS har jag ju haft hela livet eftersom man föds med det. Det fanns texten redan när jag var bebis. Sen trean började rygg, höfter och leder krångla och sen dess har jag haft värk som oxå blivit värre och värre med åren.

Du ska verkligen inte ha något dåligt samvete kära rara du. Var glad för att du mår bättre och önska oss andra samma förbättring och lev livet. Det förtjänar du ❤️

Svar: Tack för att du delar med dig av din bakgrund. Förstår att det varit en tuff resa. Och tack för att du är så generös och förstående. Kram ❤
Nilla

3 åsa i åsele:

Att ha dåligt samvete för att Du faktiskt mår bättre tjänar inget till förutom att Du mår sämre själv å varför ska Du ha dåligt samvete? Du rår icke för att det finns dem som är sjukare än Du å jag.
Var glad och njut av Ditt bättre månde <3
kram

Svar: Det är ju sant förstås :-) Kram
Nilla

4 Ingela:

Glad att du mår bättre.
Det ger hopp!

Svar: 😍
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen