Är du snäll mot dig själv.

När jag kommunicerar med människor runt omkring mig så tänker jag på hur jag formulerar mig och uttrycker mig för jag vill ju inte såra någon och jag vill mycket hellre försöka lyfta en människas självkänsla och självförtroende än att med kanske en enda dum kommentar sänka någon.


Men när jag pratar med mig själv, tyst i huvudet för om man pratar högt med sig själv tenderar folk att tro att man misst förståndet 😂, så är jag precis tvärtemot mot när jag pratar med andra.

Jag sågar mig själv längs med fotknölarna, jag dömmer mina egna handlingar mycket hårdare än andras och inget jag gör duger för mig själv. Jag är egentligen en väldigt krävande värd till kropp och själ.

Självklart förstår jag att jag inte på något sätt hjälper och lyfter mig själv men det är precis som om jag har någon inbyggd tyrann som skriker att jag inte ska tro att jag är något om jag mot all förmodan försöker berömma mig själv.

Jag försöker bryta det här mönstret genom att varje kväll när jag går och lägger mig tänka ut minst tre saker jag gjort bra under dagen.

Men det är jättesvårt att komma på hela tre saker och oftast blir det, det gjorde jag bra men....

Alltså jag förringar allt jag gör. Exempelvis var en person jättenöjd och tacksam över healingen hon fick av mig och då blir mitt svar: det är ju jättebra men det är ju egentligen inte jag som ger healingen utan jag är bara ett redskap på vägen.

Eller som när någon berömmer mig för att jag fått Bella så duktig på vissa moment som nosework då är det ju inte tack vare mig utan för att Bella är så läraktig.

Hur pratar du till dig själv? Är du också allt för hård eller har du något bra knep att dela med dig av så att man kan bli snällare mot sig själv?



Kommentarer:

1 åsa i åsele:

svar
Jag har typ 13 mil till närmaste fjäll :)
men det är omkring 80 mil till Göteborg hemifrån från mig ;-)

kram

Svar: Åker jag 80 mil söderut så kommer jag lite söder om Berlin :-)
När vi var och campade i Luleå för många år sedan pratade vi med en kille som jobbade där och konstaterade att vi hade nästan lika långt till Luleå som till norra Italien. Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

Jaa Du... jag är nog min värsta kritiker ;-)
jag har svårt att säga en enda sak jag gjort bra de senaste dagarna, kan däremot räkna upp minst tio dåliga bara idag...

Kanske är det ett sjukdomsdrag?

Jag ska i alla fall - en annan dag - försöka få en läkartid. Min fot, inflammation i hälsenan som jag dragits med sedan före midsommar blir bara sämre.

kram

Svar: Kanske är det så att vissa personlighetsdrag gör att man kör över sig själv och blir mer mottaglig för vissa sjukdomar?
Det låter som en bra idé att kolla upp foten igen. Kram
Nilla

3 åsa i åsele:

svar
Avstånden här i vårt avlånga land är ju helt otroliga.

Nu när de dragit in polistjänster så har vi nätter/helger en polisbil med två poliser i tjänst på ett område stort som Danmark.

Det var ett inbrott uppe i Klimpfjäll för en tid sedan,
polisen kom först ett dygn efter själva händelsen,
förra veckan var det oxå ett inbrott i Dorotea å i väntan på att polisen skulle komma fram på eftermiddagen fick affären ha stängt.

Ändå pratar polisledningen om hög uppklarningsprocent ;-)

kram

Svar: Det är ju helt sjukt!! Det känns som om våra beslutsfattare tror att alla bor i Stockholm. Kram
Nilla

4 ME alltidvila:

Jag är väldigt hård mot mig själv men jobbar på att vara snäll men tror inte det kommer fungera. Undrar varför man är sån? Kram <3

Svar: Jag vet faktiskt inte varför men kanske tror vi innerst inne att vi behöver prestera på topp för att någon ska tycka om oss. Fortsätt du att försöka vara snällare mot dig själv, rätt vad det är så kanske du märker att du tänker annorlunda. Det tänker i alla fall jag försöka. Kram
Nilla

5 annicaslivvidhavet.blogg.se:

Jag har jobbat med mig själv på detta.
Good enough säger jag till mig själv.
Vi gör ju vårat bästa efter våra mått mätt nu.
Jag försöker peppa mig själv och bl.a har jag en kaffemugg som jag dricker ur varje morgon där det står. "Go morgon snygging" och då ler jag för mig själv.
Har en tavla där det står "I'm gooing to be happy to day"
Pratar med mig själv genom att säga positiva saker som "bra där"
Jag försöker berömma mig själv när energin plötsligt sätter stopp för det jag gör och går o lägger mig. Då säger jag nu var du snäll mot dig själv. Duktigt!
Sen om jag inte lyckas med någonting tänker jag på kommentaren som Maria Lundqvist i Tv-serien Sally.
Tänk om alla lyckades hela tiden, hur skulle världen se ut då? Tråkig
Jag försöker mata mig med goda snälla tankar om mig själv.
Jag duger som jag är. Berömmer mig för att jag är bra på att "ligga runt" 😜 Plocka fram positiva saker.
Förstå mig rätt nu. Jag brukar alltid ligga på vännernas soffor när jag hälsar på eller hemma i min egen.
Hitta det braiga i vad du gör.
Sen för det mesta gör jag saker jag klarar av och inte det jag inte klarar av för då känner man sig inte så bra.
Men även när jag gör saker som blir mindre bra eller tänker mindre bra saker så letar jag upp det positiva i det istället.
Det är inte lätt men jag jobbar på det.
Yoga o meditation har hjälpt mig.
Man börjar tänka annorlunda om sig själv och sin kropp.
Men oj då vilket långt inlägg det här blev.
Hoppas du inte tar detta på fel sätt och att du tycker att jag är värsta moraltanten.
Jag jobbar med mig själv så här, ibland lyckas man inte men då har jag gjort vad jag kan.
Rom byggdes inte på en dag 😜 Klyschigt! Jag veeeet 😜 Sa hon med humor i rösten och glimten i ögat.
Så jag hoppas du tar detta på rätt sätt.
Kram kram 😍
Annica
www.annicaslivvidhavet.blogg.se

OBS! Det gick inte få fram att det var jag och jag vill inte vara anonym





Svar: Tack för att du delar med dig av dina bra knep, jag tar absolut inte illa upp utan känner bara tacksamhet ❤
Jag mediterar i stort sett varje dag och går en kurs i personlig- och medial utveckling och detta har definitivt fått upp ögonen på mig att jag inte alltid är så snäll mot mig själv sedan är det ju ett evighetsarbete att förändra gamla mönster men skam den som ger sig. Kram 😍
Nilla

6 Therese Åström:

Jag är också hårdare mot mig själv än andra tyvärr. Jag har blivit bättre på att släppa saker och vara snällare mot mig själv sedan jag blev sjuk. Märker när jag talar med min samtalskontakt att jag har en bit kvar men jag är på god väg. Måste fortsätta arbeta med tilliten till mig själv. Har haft svårt att ta emot komplimanger men började för några år sedan med att endast säga tack, då slipper man det där ordet men som gärna vill komma ur munnen.

Svar: Det där med komplimanger tycker jag också är svårt och har också börjat att bara säga tack. Det är bra att du har blivit bättre på att vara snällare mot dig själv. Kram
Nilla

7 Therese Åström:

Glömde nämna affirmationer. Det är ett bra redskap. Man kan välja ut det man behöver höra t.ex. Jag är en bra kanal vid healing, jag är värdefull osv. Sedan är det bara att upprepa det så pass många gånger det krävs för att bryta mönstret. Bör bli bättre på det själv men glömmer. Jag brukar säga till kroppen att den är frisk och har en bra läkande förmåga eftersom jag ofta hamnar i tankemönster där jag blit irriterad på att jag orkar så lite.

Svar: Affirmationer är bra, det försöker jag också jobba med men kan helt klart bli bättre 😊 kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen