Mirakelkur?

Sedan ett antal veckor har jag ont i höger pekfinger, eller egentligen är det den stora leden som gör ont.


Innan jag fick ont i fingret hade jag ingen aning om hur mycket man använder just höger pekfinger, i alla fall om man är högerhänt.

Fingret gör inte ont hela tiden utan när jag nuddar det eller försöker röra det vilket betyder att jag blir brutalt påmind om fingret en sådär tusen gånger på en dag 😜

Så nu till min fråga: är det någon som har en mirakelkur för inflammation i muskelfästen?

Jag äter redan antiinflammatoriska, för att inte få inflammationer. Och jag har försökt tejpa fingret, vilket hjälpte riktigt bra till det visade sig att jag inte tålde limmet.

Jag har inte riktigt lust att gå till vårdcentralen. Dels känns det rätt löjligt att gå dit för ett litet finger men sist jag hade inflammation och de antiinflammatoriska pillrena inte hjälpte så fick jag några riktigt starka morfintabletter som gjorde mig helt kokos i nöten och den här nöten är rätt koko utan sådan hjälp så det hoppar jag gärna.

När inte det heller hjälpte slutade det med kortisonspruta i leden och det undviker jag också hemskt gärna igen. Kanske inte så mycket för att det gjorde sjukt ont utan mer för att kortison inte känns väldigt bra för kroppen även om det kan vara nödvändigt ibland.

Så ge mig alla era mirakelkurer ni har på lager. Jag kan stå på huvud eller hoppa baklänges på ett ben bara det hjälper 😉


Kommentarer:

1 N:

Nån typ av själa, finns dels de som själar hela fingret sen finns det också ringar som är som en 8:a som stabilicerar fingret. Själa för hela fingret tror jag finns på apoteket. 8-ringar tror jag att det finns länk i hjälpmedelsdokumenet jag lagt upp i RME-gruppen på fb. Annars kanske det går att bygga nåt själv, å stta fast med tape du tål eller nån slags linda el så. Glasspinnar brukar funkaatt bygga fingersjälor av. Ovh glass är ju bästa medicinen för typ allt ;) Så du måste äta minst två glassar så du får pinnar :P

Svar: Ja men glass kan jag ju offra mig på. Såg någon stötta för fingret på nätet för runt 500 kr och det blir ju rätt många glassar 😉
Nilla

2 åsa i åsele:

Jag tror Du ska gå motsols runt en kyrka bärande på en svart katt tre varv vid midnatt och sedan rulla Dig naken på brännässla :D

Allvarligt så nix jag vet icke.

Jag har ju värk i fingrarna och då mest i vänster hands fingrar men det kommer å går så där lagom mystiskt ;-) det som hjälper något är att jag icke blir kall och i mitt fall kommer nog värken från axel/nacke och armbågen så det kan bli bättre vid massage.

kram

Svar: Ha ha ha och så måste jag filma under tiden också va? Är svårt att inte få kalla fingrar när man fryser för jämnan 😉 kram
Nilla

3 Hanna:

Det finns något som heter Cavilon på Apoteket som man kan pensla eller spraya på huden, när det torkar blir det en osynlig film på huden så att klistret i tejpen inte kommer i kontakt med huden. Så kanske du kan fortsätta att tejpa?! Men jag håller med ovanstående om att bör äta minst två glassar!

Svar: Nej men vad smart, det visste jag inte att det fanns. Får nog skicka maken och köpa glass i stora lass 😁 kram
Nilla

4 Therese Åström:

Haha, gillar Åsas förslag. Tänker ändå lite som henne att det kanske kommer från axlar/nacke och armbågar. Det brukar iallafall vara därför värken går ut i mina fingrar. Så massage kan vara värt att testa. Sedan är ju smartelefoner och surfplattor tyvärr inget vidare för fingrarna.

Svar: Ha ha, det var ett kul förslag. Om inte annat skulle jag ju få ett gäng läsare på gott humör 😉
Låter inte helt otroligt att det kan komma från nacke och axlar. Får se om jag kan få tiggt till mig lite massage av maken förutom glass 😁 kram
Nilla

5 AM:

Enzymeja från Holistic. Har fungerat på flera olika typer av inflammation i vår familj, bla gikt och sköldkörtelinflammation.

Men viktigt att de tas minst 2 timmar efter måltid och minst 30 minuter innan måltid för annars blir effekten som ett matsmältningsenzym istället.

Svar: Tack för tipset 😊
Nilla

6 En långvarig förkylning:

Arnica kanske? Eller antiinflammatorisk för utvärtes bruk, typ Voltaren eller Ipren?

Hoppas du hittar något som lindrar!❤️

Svar: Tack ❤ Arnica har jag ju helt förträngt. Tack för påminnelsen ❤
Nilla

7 åsa i åsele:

Meen Du... visst har Du hört talas om "Allt för bloggen" ;-)

kram

Svar: Självklart 😁 kram
Nilla

8 N:

Om du använder inflamatorisk salva och inflamatoriska tabletter samtidigt var bara försiktig så du inte överdoserar. De får onte bli för hög dos samanlagt, då de interragerar med varnandra.

Svar: Tack, det hade jag inte ens funderat på 🤐
Nilla

9 åsa i åsele:

Finns det inflammatorisk salva som icke innehåller acetylsalicylsyra?
Jag är ju allergisk mot acetylsalicylsyra och har aldrig kunnat smörja med något inflammatoriskt.

kram

Svar: Nej, det tror jag inte att det gör. Själv tycker jag att hästliniment eller ormsalva är minst lika effektiva som de där antiinflammatoriska krämerna. Kram
Nilla

10 Lisbeth:

Gelatinpulver! Vi har börjat sedan ett par dagar efter att min svärmor, svåger och svägerska märkt förbättringar i leder, mage och värk. 1 tsk morgon och kväll ska det vara, uppblandat i vätska, vatten eller något. Jag tar nyponsoppa, har så svårt att dricka vatten med klumpar ;) Man ska dricka ett stort glas vatten efter. Billigt och bra, så vi testar ett tag. Har man inte märkt någon effekt efter 4 veckor hör man till den femtedel som inte får någon bättring påstår svärmor. :D
Kramar

Svar: Spännande, det lät ju värt att testa 😊 kram
Nilla

11 Bea:

Ge fan i att överanstränga fingret helt enkelt, eller hugg av det?! :P

Svar: Ha ha ha, det var ju hur enkelt som helst.
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen