Nu blev jag upprörd.

Sitter och läser morgontidningen (GP) medan jag inmundigar en sådär halv liter vätska.


Jag fastnar vid en artikel med rubriken "nekas trapphiss av Partillebo"

Det handlar om en kvinna som är 90 år och har svårt att ta sig uppför trappan till lägenheten vilket gör att hon får svårare att ta sig ut själv.

Kvinnan har beviljats bidrag för att kunna få en stoltrapphiss monterad av vård- och omsorgsförvaltningen i Partille men det kommunala bostadsbolaget godkänner inte trapphissar i sina trappuppgångar.

På Partillebo säger man att om de skulle släppa in en trapphiss så skulle alla vilja ha och det ska inte finnas sådana i trappuppgångar.

Partillebo har istället skapat ett system med medicinsk förtur till anpassade lägenheter där kön är under ett år.
Källa: Göteborgsposten 5 maj 2017.

Jag kan inte låta bli att bli upprörd. Ska den stackars kvinnan inte få komma ut på nästan ett år?

Och jag tror knappast att alla vill ha trapphiss för att en får det beviljat och dessutom ska ju någon på kommunen bevilja eller avslå bidraget efter en behovsprövan.

Om någon blir beviljad bidrag för hjälpmedel som trapphiss eller en sk brödlåda (garage till promenadscooter) så anser jag att bostadsbolagen inte borde få neka.

Jag känner tyvärr flera personer som blivit beviljade bidrag till brödlådor men där bostadsbolagen sagt nej.

Ja men var ska alla gamla och/eller rörelsehindrade ta vägen? Alla bor faktiskt inte i egna hus som de kan anpassa själva.


Kommentarer:

1 Lillemor:

Blir så vansinnigt upprörd på allt jäkla pissbemötande av äldre och sjuka. Vet inte hur samhället blivit så vansinnigt iskallt. Fy!!

Svar: Nej, det är sjukt. Är precis som att det inte blir snyggt nog med trapphissar och brödlådor i de annars så idylliska områdena. Börjar bli som när vi gömde alla sjuka och handikappade förr.
Nilla

2 Jonna:

Det där är ju lika dumt som när folk sagt till min mamma (som är logoped) att alla skulle vilja ha kommunikationshjälpmedel för att en i behov får det. Då skulle alla vilja ha det! Framförallt i skolan.
Men som hon påpekar, inte resonerar man så om andra medicinska åtgärder?
Nej, gipsat ben, det kan du inte få, då skulle ju alla vilja ha det!

Svar: Precis, så himla korkat.
Nilla

3 Mannen:

Typsikt att skylla på att då vill alla andra också ha det. Då får du byta lägenhet och i den kön är det "bara" ett år. Hmmm hur tänkte man här.

Hur svårt kan det vara?
Partillebo gör om gör rätt!

Svar: Mm, helt galet.
Nilla

4 åsa i åsele:

Absolut helt galet, men tyvärr blir jag inte förvånad.

kram

Svar: Inte jag heller. Kram
Nilla

5 Hanna:

Usch så ledsen jag blir för gamla damens skull :( och tyvärr är hon långt från ensam. Det känns som att vi tar steg bakåt och inte framåt gällande behandling, omvårdnad, prioritering av resurser mm mm för sjuka och gamla. Jag blir så ledsen och uppgiven. Kram

Svar: Det är verkligen ledsamt. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen