Intressanta diskussioner

På ett ME-forum så diskuteras det om man rent hypotetiskt skulle kunna tillgodogöra sig träning när man har ME om man låtsas om som att man inte får extrem trötthet, mjölksyra och träningsvärk.


Såklart är ju de flesta som ofrivilligt blivit mer eller mindre liggande dagarna i ända oroliga för att musklerna ska förtvina och inte gå att bygga upp igen. Med förtvinade muskler följer ju så mycket mer som värk, dålig hållning, större påfrestning på leder osv.

Jag vet ju att när jag var som sjukast så var det som ett smärre gympass bara att borsta håret och trots mjölksyra och träningsvärk vid minsta lilla ansträngning så försvann Tillstymmelsen till muskler överallt.

Nu däremot när jag mår bättre och därför orkar vara lite mer fysiskt aktiv med promenader och jag orkar till och med vattna alla blommor på samma gång så ser jag ju att musklerna börjar vakna till liv.

Jag får inte mjölksyra lika lätt som förut även om det inte behövs mycket till ansträngning för att den ska komma och träningsvärken brukar vara brutal i flera dagar men något har trots allt hänt.

Jag tror att det är jätteviktigt att lyssna på kroppens signaler och inte pusha sig så att man blir sämre.  

Jag tror absolut inte att man kan träna sig frisk från ME men man kanske kan "träna" lite mer när man blir friskare eller har bättre perioder.

Vi får ju trots allt mycket träning i vardagen. För mig är det fortfarande som tuffa motionspass att hänga tvätt, tömma diskmaskinen, rensa ogräs mm men jag försöker så gott det går.

Vissa dagar går det bättre än andra 😉

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Att lyssna på kroppen är livsviktigt,
att vara lyhörd å tänka efter före.

Att det kommer bakslag måste man oxå vara medveten om.

Att träna sig frisk tror jag inte på,
men jag tror att då kroppen mår bättre känner man på något vis lust att röra sig å därmed träna,
träning behöver ju inte vara avancerad.

Vissa dagar kan det räcka att duscha å tvätta håret ;-)

kram

Svar: Precis. Tänk att det ska vara så slitsamt att tvätta håret ;-) kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen