Internationella kvinnodagen.

Idag är det den internationella kvinnodagen och jag förstår inte varför folk envisas med att säga grattis.


Det kan ni göra när kvinnor har samma värde som män.

Det handlar om så mycket mer än rösträtt, lika lön för lika arbete och kvotering till styrelseuppdrag.

Vi kvinnor och framför allt unga tjejer måste få rätten till att bestämma över våra egna kroppar. Ingen ska kunna ta sig rätten att begå sexuella övergrepp för att en tjej har varit full eller haft utmanande kläder på sig.

Tjejer ska inte behöva ha högre krav på att "uppföra" sig i skolan än killar men ändå är det så. Som det är nu får killar vara individualister men tjejer ska alltid vara omvårdande och sätta andras bästa före sitt eget. Som exempel kan jag berätta att det i dotterns klass på mellanstadiet fanns en kille och ett par tjejer (varav dottern var en) som var väldigt duktiga på matte.

Killen fick extra utmanande matteuppgifter för att inte tappa intresset medan dottern var tvungen att hjälpa sina klasskamrater.

När sedan de duktiga och hårt arbetande tjejerna blir sjuka i exempelvis fibromyalgi så är de visst bara gnälliga och känner efter för mycket. Förnedringen inom sjukvården tar aldrig slut och man har tydligen bara sig själv att skylla för att man var så bräcklig och blev sjuk.

Annat är det om en man kommer till läkaren och känner sig hängig. De måste ju verkligen vara sjuka eftersom de är så starka och hårda och de gnäller minsann inte i onödan. Fast enligt min erfarenhet så är män rätt bra på att gnälla både på arbetetsplatsen och om de är sjuka.

När jag som medelålders kvinna med kronisk värk kommer till läkaren får jag höra att det inte är farligt att ha ont, jag ska bara hitta på lite mer roliga saker. Jo för det har jag ju säkert inte redan provat.

Men en mans smärta tas på mycket större allvar, det finns det undersökningar som visar och är inget som jag hittar på.

Det jag egentligen vill säga är att det spelar ingen roll hur många kvinnor vi kvoterat in i styrelserummen så länge vi inte förstår att vi alla är människor och att vi alla borde ha samma värde och lika krav och att det inte är x och y kromosomer som ska styra hur vi blir bemötta och behandlade.

Kommentarer:

1 ME alltidvila:

WORD!

Svar: Tack 😊
Nilla

2 åsa i åsele:

Amen!! kram

Svar: Kram 😊
Nilla

3 Hanna:

MYCKET bra skrivet! Instämmer helt. Kram ❤️

Svar: Tack, kram 💖
Nilla

4 Therese Åström:

Bra skrivet. Idag har tyvärr inte alla liv lika stort värde och man respekterar inte att vi alla har olika förutsättningar. Det behöver ske en en förändring på det området.

Svar: Tack, ja det finns mycket som behöver ändras. Läste en insändare från en kille som gick på gymnasiet som tyckte att kvinnor i Sverige inte skulle gnälla då vi har både rösträtt och lika rättigheter som män 😱
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen