Statsråden får löneförhöjning.

Jag läser i dagens GP att statsrådens arvoden höjs med 3000 kr i månaden från och med den 1/7.


Det betyder att de får en månadslön på 133 000 kr. Det är mer än de flesta får i sjukersättning på ett helt år!

Jag förstår att statsråden har ett enormt ansvar och att de inte har ett åtta till fem jobb men är det verkligen rimligt att de ska ha lika mycket i månaden som en högt avlönad pensionär/sjukpensionär har på ett år?

Det är ju trots allt våra statsråd som sett till att just pensionärer/sjukpensionärer dessutom betalar högre skatt än alla som arbetar även om det nu inte är de som styr just nu som beslutat om det så har de inte heller gjort mycket för att underlätta för fattiga pensionärer.

Vare sig du är sjukpensionär eller ålderspensionär så har du ju bara hamnat där, det är inget aktivt val att bli sjuk eller för gammal för yrkeslivet.

Det finns gott om pensionärer som inte har råd med sina mediciner, läkarbesök, glasögon mm för att pengarna helt enkelt inte räcker till det mest nödvändiga.

Medan våra statsråd med höga arvoden sitter med ekonomiska förmåner och fallskärmar och skor sig på våra skattepengar. 


Kommentarer:

1 Therese Åström:

Tycker det är så hemskt att politiker med redan höga löner höjer sina medan de skär ner för andra. Samtidigt så säger de sig arbeta för att förbättra t.ex. sjukvården, minska klassklyfter osv. Hemsk. Förstår inte hur de har samvete att göra det. Mitt samvete skulle aldrig klara det.

Svar: Jag håller med dig, det är orättvist, ökar klyftorna i samhället och spär på politiker föraktet.
Nilla

2 Lillemor:

Helt sjukt är det! Jag får inte ens det per år :(

Svar: Det är sorgligt 😰
Nilla

3 Hanna:

Det är så galet så det är inte klokt! Deras månadslön är dubbelt vad jag får ut på ett helt år. 22 år ung sjukpensionär... Den löneförhöjningar kunde gått någon annanstans bättre och se till att sänka skatterna för alla pensionärer. Varför ska vi betala MER i skatt än de som arbetar och tjänar pengar?! Fy så arg jag blir...

Svar: Ja du, det kan man undra. Rättvist är det inte. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen