Försöker bättra mig.

Jag är väldigt bra på att "skälla" på min kropp när den och jag inte är överens om vad jag borde orka eller hur kropp och knopp borde fungera. Jag tror att många sjuka känner igen sig, man vill ha någon att ta ut sin frustration på och då blir det den stackars kroppen som inte kan försvara sig.


När jag gick healingutbildningen pratade vi om att det är ett väldigt vanligt beteende hos sjuka, kanske framförallt kroniskt sjuka men det är egentligen ganska destruktivt att skälla på sin egen kropp som faktiskt gör så gott den kan med de förutsättningar den har.

Kroppen kan ju faktiskt inte hjälpa att vi blivit sjuka och reagerar den med exempelvis mjölksyra och utmattning så är det ju för att rädda sig själv från att bli ännu sjukare.

Precis som hjärnan skyddar sig själv genom att stänga av viktiga funktioner som minne, koncentration och ordförråd när det blir för mycket för den att ta in. 

Varken kropp eller knopp kan ju egentligen bestraffas för att de gör sitt jobb när jag utsätter dem för mer än de mäktar med så jag ska verkligen försöka bättra mig.

Jag har det hela tiden i bakhuvudet att jag inte ska vara elak mot min egen kropp men det är svårt att bryta gamla vanor men nu när jag skrivit det här så måste jag ju verkligen skärpa mig ;-)

Förlåt kroppen, jag vet att du gör ditt bästa och jag ska försöka att bli en bättre värd.

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Mm känner verkligen igen det där,
går bra att klaga å gnälla men aldrig nån uppmuntran.

Satt igår å önskade jag kunde hugga av mig benen jäms med naveln då de värkte som besatt å jag fick kramp om å om igen.

Inte säger jag några uppmuntrande ord inte då de går så gått de kan då jag bestämt mig för att gå.

kram

Svar: Vi får försöka bli bättre helt enkelt. Kram
Nilla

2 Hanna:

Jag tror det är väldigt bra att försöka vara så snäll som möjligt mot sin kropp, sjuk som frisk. Att röra sig (om man kan), aktivera hjärnan, sova ordentligt, inte stressa för mycket, äta hyfsat nyttigt, inte dricka för mycket alkohol, inte snusa eller röka.
Man måste ta hand om sin kropp och knopp! Det är man skyldiga dem!

Svar: Det tycker jag också men det är lätt att glömma,bort hur man "talar" till kroppen. Det där med bra mat, inte dricka alkohol mm har man ju inpräntar sedan man var liten. Däremot pratas det väldigt lite till ens egen attityd gentemot dig själv och dör har jag nog varit min värsta fiende på många plan. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen