Sjukgymnast

Idag var jag hos sjukgymnasten på Gottfriesmottagningen (600 kr för en timme). Det var stor skillnad på henne och alla de andra sjugymnaster jag mött genom åren. Här hade vi en sjukgymnast som började med att prata pacing och att jag kanske borde dela upp min lunchpromenad med Bella i två kortare promenader :-)
 
Hon blev däremot lite orolig när det var tänkt att hon skulle ge mig övningar för min rygg utan att den är ordentligt utredd. När jag förklarade att om man har ME och Fibromyalgi så är inte läkare särskilt intersserade av några utredningar över huvud taget så svarade hon: man kan fortfaraden stuka foten om man har fibromyalgi. 
 
Hon gjorde en i mina ögon sett en riktigt grundlig kontroll av min fysiska status efter att vi pratat aktivtietsnivåer och pacing. Ganska snabbt kom hon fram till att jag är ordentligt överrörlig, generellt överrörlighetssyndrom tror jag hon kallade det. Det var ingen nyhet, det har jag hört många gånger.
 
Men hon sade att det inte var ovanligt att patienter med fibromyalgi har varit överrörliga sedan barnsben med mycket växt- och träningsvärk. Det var däremot nytt. Hon trodde att fibromyalgin kunde utvecklas från överrörligheten med mycket värk där till slut smärtcentrat får sig ett frispel.
 
Sjukgymnasten tog upp att jag eventuellt även kunde ha bindvävssjukdomen EDS (Ehlers Danlos syndrom) men då man inte kan göra något åt den sjukdomen heller så bestämde jag mig för att jag inte kan ha den. Det är färdig samlat på sjukdomar nu :-P
 
Jag fick några enkla övningar av sjukgymnasten som jag ska göra när ork finnes som:
- tåhävningar (för att stärka kroppen nerifrån)
-fladdra med knäna (för att då kan jag inte svanka som en anka när jag står upp)
-suga in navlen (en magövning som stärker magmusklerna på djupet som jag får öva på innan jag ens får till den)
-be till Mecka (nu måste jag inte be men jag ska stretcha ryggmusklerna som är de enda musklerna jag får stretcha)
 
Jag ska ringa henne om ett tag och så ska vi se hur det gått med övningarna. Hon ser gärna att jag kommer tillbaka men har all förståelse för om jag tycker att det blir för dyrt. Hon var inte alls bekväm med att ta så mycket betalt för sin tjänst men hon kan ju inte hjälpa att VG-regionen gjort som de gjort.
 
Jag skulle egentligen kunna skriva mycket mer om besöket men då blir det en hel roman så därför blev det det som jag kom ihåg ;-)

Kommentarer:

1 Lillemor:

Låter ju toppen👍🏼.
Min läkare trodde likadant. Är överrörlig jag med. Är lite orolig för grabben då han t.o.m hoppar ur ( eds varning på den liksom) men hoppas det är lugnt .
❤❤

Svar: Oj, då förstår jag att du är orolig. Mina barn har ärvt sin pappas kassaskåpsstelhet så de behöver jag inte vara oroliga för 😉 Vi får hoppas att din grabb slipper problem framöver 💖
Nilla

2 Lisbeth:

Det där låter bekant. Dottern har också överrörlighetssyndrom och troligtvis EDS. Precis som du bryr hon sig inte om att få diagnosen eftersom det ändå inte finns något bot eller behandling. Samma gäller för mig
Intressant, för det verkar som väldigt många med ME och Fibro också har olika autoimmuna sjukdomar som celiaki, autoimmuna systemsjukdomar och också bindvävssjukdomar som tex EDS..

Svar: Jag läste någonstans att det var rätt vanligt att patienter med fibro även hade EDS. Jag håller med man ser stor samsjuklighet mellan många sjukdomar, framförallt autoimmuna. Med tanke på att EDS räknas som en ovanlig Sjukdom så känns det som något mer än bara ett sammanträffande att så många med i alla fall fibro har det.
Nilla

3 M:

Intressant att höra, tack för att du orkar dela med dig. EDS skulle kunna förklara din värk än mer, men tveksamt om läkarna vill skriva ut smärtstillande ändå...
Hon lät ju väldigt bra, kan ju vara värt slanten om hon kommer med bra råd. Ja alla på Gottfries tycker det är så obekvämt att ta så mkt betalt nu, dumma VGR.
Kram!💕

Svar: Ja det är helt klart värt pengarna om man känner att man har råd. Tänk om VGR fattade vad de ställer till det när de får för sig något de inte ens har koll på 😡
Jo kände att jag fick bra förklaring till min värk men tveksamt om det hjälper med ytterligare en diagnos. Kram
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen