Inte tid?

Nu har väl de flestas sommarsemestrar tagit slut och skolor börjat och då ser man hur facebookflödet fylls av människor som är desperata efter snabba dunderkurer för att bli av med förkylningar som de inte har tid med.


Jag har full förståelse för att man vill hitta lindring för att det är jobbigt när halsen gör så ont att man knappt kan svälja sin saliv men att inte ha tid till att bli förkyld?

Då har jag nästan lust att skriva: sorry "Bettan" men det funkar inte riktigt så att bara de som har tid blir Sjuka. Då hade man ju kunnat ha sin kalender knökad av uppdrag och aktiviteter som en garanti för att slippa hemska sjukdomar som cancer, ALS eller parkinsson.

Men nu finns det inte precis någon genväg till att hålla sig frisk livet igenom. Visst har man större chans att hålla sig någorlunda frisk om man äter hälsosamt, tränar på en lagom nivå och tar hand om både kropp och själ men det är inte riktigt så enkelt.

Visst kan det vara oerhört frustrerande att bli snorförkyld när man har något viktigt att göra på jobbet, lite som när man får en gigantisk finne som lyser rött mitt på näsan när man ska på dejt med den där snyggingen ;-)

Men livet går faktiskt inte under av vare sig förkylningar (förutom av vissa manliga då kanske ;-)) eller av självlysande finnar.

Och konstigt nog är det sällan förkylningar, finnar eller missade möten vi funderar på när livet är på upphällningen.

Jag var tidigare bortskämd med att ha väldigt få sjukdagar från mina arbetsplatser men det tog jag igen med råge när jag blev sjukpensionär istället :-p

Kanske borde vi sluta jaga efter massa saker i livet. Vi jagar efter att vara oumbärliga på jobbet, vi jagar efter den perfekta fasaden där vi kan visa upp välstädade och stylade hem som doftar av hembakat samtidigt som vi jagar efter det "bästa" träningspasset.

Vi jagar så mycket efter något som ska ge oss något vi nog inte ens vet vad det är. Lycka? Rikedom? Hälsa? Bekräftelse? Och medan vi jagar så glömmer vi att livet är här just nu. Det är inget som väntar på att vi ska jaga färdigt.


Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Kloka ord.

Det är troligtvis ingen som väljer att vara sjuk om det nu fanns ett val... vare sig det gäller förkylning eller kronisk sjukdom.
Ändå så verkar många anse att det här med att vara sjuk,
speciellt på långvarig basis år ett val.

kram

Svar: Visst är det konstigt att många verkar tro att långvarig sjukdom är självvald? Kram
Nilla

2 Mannen:

Det är farligt med manliga förkylningar.
kanonbra skrivet som vanligt. Tror tyvärr att många har svårt att greppa om här och nu. ❤️❤️❤️

Svar: Jag har förstått det 😉Tyvärr är det nog så ❤
Nilla

3 LitenUggla/Pisan:

Ja, detta eviga jagande. Människan blir aldrig nöjd, när ett mål är uppnått så jagas det efter nästa grej. Allt skall hela tiden bli bättre, det njuts inte när man uppnått ett mål utan man jagar direkt vidare. Nuförtiden jagar jag inte som förr, har ju tvingats att ta det lugnt, och det är rätt skönt :-) Men visst jagar även jag ibland. Har i sommar drabbats av det värsta förkylningsviruset jag haft på minst 10 år, jösses vad dålig jag var, men nu är jag nästan återställd, har bara lite rethosta kvar. Ha en finfin onsdag vännen! Kram! ♥

Svar: Jo men så är det. Jag kan också komma på mig att jaga ibland och då gäller det att försöka hejda sig. Det är ju en sak att ha siktet inställt på ett mål man vill uppnå mot att bara jaga för att man inte vet något annat.
Så segt för dig med förkylningen, tur att du äntligen är bättre. Kram
Nilla

4 Hanna:

Bra tankar, håller verkligen med dig! Kram 💙

Svar:
Nilla

5 Mannen:

Det är farligt med manliga förkylningar.
kanonbra skrivet som vanligt. Tror tyvärr att många har svårt att greppa om här och nu. ❤️❤️❤️

Svar: ❤❤❤
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen