Nej, jag är inte arbetsför

bara för att jag orkar gå en hundkurs 1,5 timme i veckan. Och dessutom så orkar jag egentligen inte ens gå hundkurs en gång i veckan eftersom jag under de fem veckor kursen håller på mår sämre och får fler symptom ju längre kursen pågår.
 
Och då är det ändå en kurs med endast tre hundar där vi sitter mycket och iaktar de andra hundarna och lyssnar mycket på instruktören. När det är min och Bellas tur att sniffa rätt på eukalyptusdoften så behöver jag bara hålla mig inom ett litet område på kanske tio kvm. Det som är jobbigast är att jag måste vara på allerten och klicka och belöna direkt när Bella hittat rätt. Det går inte att såsa här inte.
 
Jag förstår verkligen inte varför det skaver så hos friska människor att kroniskt sjuka faktiskt kommer iväg och hittar på något ibland att ni måste skicka elaka mejl och kommentarer om att jag är en snyltare som ska anmälas. Det är inte så att man blir frisk för att man orkar gå en hundkurs eller gå på kalas eller vad det nu är vi kommer iväg på.
 
Ni ser ju inte hur mycket vi vilar inför våra aktiviteter och ni ser definitivt inte hur vi mår efter vi varit iväg. Jag tar mycket hjälp av choklad och iste eller andra sötade drycker för att orka. Det är definitivt inte hälsosamt men det är det som fungerar bäst för mig för att jag ska komma iväg och får jag inte komma ut på lite aktiviteter då och då så blir jag galen.
 
Jag måste få lämna hemmets trygga vrå där det ofta känns som om väggarna kommer närmare och närmare. Jag måste få leka frisk ibland. När jag åker på exempelvis hundkursen så försöker jag glömma allt vad sjukdom heter även om den gör sig påmind varje gång jag ska böja mig ner för att belöna Bella eller när instruktören får förklara samma sak flera gånger för att jag inte förstår eller när värken gör så att jag knappt orkar sitta upprätt den sista timmen. 
 
Det finns inget att vara avundsjuk på, jag lovar! Det är inte så att jag kan göra vad jag vill hela dagarna. Det är nogrann planering som gäller för att jag ska orka med att gå mina promenader med Bella och gå den här kursen på fem veckor där maken får ta ännu större ansvar hemma och dessutom så får han äran att stå ut med mitt dåliga humör när jag mår dåligt efter kursen.

Kommentarer:

1 Lillemor:

Är så vidrigt att man absolut inte ens får försöka låtsas ha ett liv!!
❤️

Svar: Eller hur! 💖
Nilla

2 Lisbeth:

Nu blir jag är på riktigt.
Igen.
Vad är det med männsikor egentligen. Är det ren elakhet eller är det dumhet som får dem att ge sig på människor på det här sättet?
De har i vilket fall ingen som helst aning om vad de pratar om.
Nu är jag en ganska snäll människa, som aldrig önskar någon annan något ont. Men jag kan faktiskt tänka mig att göra ett undantag:
Just nu önskar jag alla avundsjuka, elaka och missunnsamma surdegar att uppleva det vi gör en månad. Tror att det förmodligen skulle räcka..
Jag har ändå inte det lika illa som dig och min dotter, men illa ändå. Men jag drabbas också då och då av de här korkade, empatilösa och helt obegåvade personerna. Har vid några tillfällen blivit anmäld till FK, men där de vet om det lilla jag försöker göra och hejar på. De har informerat om vem och varför anmälningen kommit, pratat med mig och sedan avskrivit den.
Ibland får man en ursäkt när de här personerna upptäcker hur man faktiskt har det, men oftast inte.
Och skulle man någon gång få den där ursäkten, så är det med ett anklagande: "Men hur skulle jag kunna veta det det, du ser ju så glad och ser så frisk ut?!"
Jag vill ju inte gå omkring och se ut som de gråtande kvinnorna vid klagomuren hela dagarna. För det första får de betalt, och för det andra använder man fler muskler när man ser arg ut än när man ser glad ut.. Det kräver ändå stor ansträngning att inte visa hur man egentligen mår, men man har sin stolthet och man vill försöka vara "normal" ibland. Och inte visa hur beroende man är av andra.
Just nu har jag så jädrans ont i händerna så jag kan inte skriva allt jag skulle vilja.
Det är nog kanske bra det.
Stor kram! ♥

Svar: Det är ju inte klokt att du blivit anmäld till FK vid flera tillfällen 😈
Förstår de inte vad de ställer till med? Jag pratade nyss med en person som mer eller mindre raderade sig själv från internet efter att ha blivit anmäld. Dessutom så har den här personen slutat med sin hobby eftersom hem kände att folk ifrågasatte om hem verkligen var sjuk. Alltså, vad är det fel på folk, ska man bara ligga hemma och vänta på liemannen eller? Kram till dig och din dotter.
Nilla

3 Lisbeth:

Det var några år sedan nu, och det var hemskt. Och det som var värst, var att de verkligen ville skada. Nu känner jag mig trygg (någorlunda) för jag vet vad jag får göra och inte.
Det är förskräckligt att människor är så grymma och elaka att de utan att tänka på konsekvenserna bär sig åt på det här sättet. Eller är de bara dumma i huvudet?
Tycker så synd om din vän, och hoppas att hon/han snart vågar leva igen. Mitt råd är att prata med handläggaren på FK och fråga vad som gäller.
Men jag förstår oron. Min dotter ska i dagarna söka förlängd aktivitetsersättning och den stressen är inte att leka med. Helt idiotiskt att bara för att man är under 30 år, måste man söka var tredje år eller oftare, trots att man har dokumenterade livslånga sjukdomar.. Det är en process som orsakar så mycket lidande och försämring varje gång. :/
Nu blev jag arg igen.. xD

Svar: Stackars dottern, att jag fått sjukersättning beviljad är nog det som gjort att jag mår lite bättre. Den där kampen fullständigt dränerar en. Min vän har accepterat ett liv där hem inte kan skrivs öppet om vad hon gör på sociala medier. Jag är mest förbannad för att någon hotar mig och har inte lust att ge efter för mobbare men jag har å andra sidan inte lust att behöva slåss med FK heller. Kram
Nilla

4 N:

Mållös... <3

Svar: 💖
Nilla

5 M:

Helt ofattbart... Du ska verkligen inte behöva förklara dig ens! Kram ❤️

Svar: Tack. Kram 💖
Nilla

6 Anonym:

Klart man ska få ha ett liv även som sjuk. Negativa kommentarer av det här slaget visar bara hur lite kunskap och empati personerna som skriver/säger det har. Det säger mer om dem än dig. De behöver av olika anledningar trycka ner andra för att må bra. ❤💙💚

Svar: Jag har också väldigt svårt att förstå att man ens ids lägga tid på att både läsa något man uppenbarligen tycker är dåligt och sedan skriva negativa kommentarer. Kram
Nilla

7 Therese Åström:

Nu råkade jag visst skicka anonymt igen. Blir galen på den här appen ibland.

Svar: Ha ha, de kan busa en hel del.
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen