Happy första advent, eller något.

Idag är det första advent och jag är tacksam för att jag varit så pass pigg att jag orkat pynta, med stor hjälp av maken förstås.

Det finns så många sjuka som inte har någon som kan hjälpa dem och en del har inte ens någon att fira jul med 😥

För mig blir det nog inte så mycket mer pyntande inför jul förutom att granen ska in och en och annan tomte kommer nog fram.

Jag tycker det är allra mysigast när man gör adventsfint för det lyser upp så härligt i det grå och trista mörkret.

I år har jag till och med lyckats fixa alla julklappar själv på nätet utan att bryta ihop av trötthet och hjärndimma. Om det är för att jag är mer avslappnad kring jul eller för att jag mår bättre får nog tiden utvisa.

Nu skulle det såklart vara trevligt att orka baka lite goda vetefria lussebullar och göra annat allergianpassat julgodis förutom att förbereda en del julmat men en ska väl inte gapa efter mycket :-p

Vad äter man föresten på julbordet när kroppen har bestämt att det mesta går bort?

Fläskkött äter jag inte sedan några år för att minska värken men så tycker tydligen inte mina smaklökar längre om någon sorts kött. Riktigt finmald nötfärs och kyckling går dock oftast bra.

Fisk, skaldjur och nötter är jag allergisk mot och min IBS-mage klarar inte bönor, kål, lök, vete, laktos eller stärkelserika livsmedel. Som tur är har väl inget speciellt på julbordet lockat mig, det jag saknar mest är senapssill och parmaskina (som jag åt istället för julskinka som jag aldrig gillat). Nå ja, jag lär ju knappast svälta ;-)

Nu är det första advent
Och julen står på vänt
Kanske är även första ljuset tänt.

Snart börjar jakten
På den perfekta jul-akten
Bäst att inte slå av på takten

Allt ska på sociala medier visas
Inget får risas
Istället vill vi alla prisas.

Vi glömmer att tänka på andra
När vi mot vår perfekta jul vandra
Lättare att andra klandra.

Kommentarer:

1 åsa i åsele:

Jag har ännu icke gjort mer än en gardin och en stjärna i köksfönstret - otvättat fönster - det har Du ju kanske sett på Instagram :)
Jag har icke funnit adventsljusstaken alltså den med 4 ljus som man tänder ett efter ett vid advent.
Planen idag är att jag ska duscha mig själv & dammsuga nedre plan innan kl 12 då vi får besök.
Alltså om en timme... bäst jag sätter fart ;-)
Ha en fin 1a advent, kram

Svar: Du har i alla fall fått upp en stjärna ;-)
Jag köpte ny adventsljusstake (för fyra ljus) i år. Det underlättade även om jag lyckades glömma var jag ställt den :-p
Dammsuga gör jag aldrig, det orkar inte jag så det får maken göra. Ha en fin advent du också. Kram
Nilla

2 åsa i åsele:

svar Jag duschade å J dammsög :)

Dagen har jag ägnat mig åt att leta efter försvunnen stake... har ju ärvt den efter min fina farmor så jag hoppas den kommer fram.

kram

Svar: Det var ju för väl att inte du dammsög. Då förstår jag att du gärna vill hitta staken <3 kram
Nilla

3 ME alltidvila:

Känner igen mig med all allergi, för mig är det också kyckling och nötfärs som gäller. Saknar med senapssillen och julskinkan och annat gott men man får ta vad man kan men så bökigt det är med matallergier... Happy första advent <3

Svar: Ja det blir bökigt och det är ju svårt för de runt oss också. Inte helt lätt att slänga ihop någon enkel middag eller kaka :-p kram
Nilla

4 Hanna:

Vilken fin dikt! Mitt i prick. Galet vilken hets det är bara för att det närmar sig jul.
Jag tänker också på alla som är ensamma och inte har ngn att fira med eller pynta för. ❤️
Kram

Svar: Tack, kram 😍
Nilla

Kommentera här:

Besökstoppen